Buzz! Quiz TV Recenze Buzz! Quiz TV

Buzz! Quiz TV

sleepless.

sleepless.

29. 7. 2008 22:30 3

Kvízová série Buzz se v mnohém podobá Singstaru. Obě dvě jsou to PlayStation platformám věrné série, obě žaly až doposud úspěch výhradně v Evropě, obě se nyní pokouší proniknout i za moře a konečně jdou obě série na ruku především casual hráčům, aniž by se tím nějak automaticky vyčleňovaly z „chci si zahrát“ seznamu hráčů tradičních. Tajemství takřka univerzální přitažlivostí Buzz her, která dohromady svádí jinak zájmově zcela odlišné hráče i nehráče, je v tématice. Kvízy a vědomostní soutěže táhnou i v éře internetu staré, mladé, chudé, bohaté i chytré a hloupé. Když se jim navíc všemožné otázky předloží v silně soutěživé podobě, která kromě samolibé prezentace obšírných znalostí umožní hráčům taktizovat, licitovat a blufovat, může se i z kvízové hry stát hit.

Ježek v kleci..

Záhada popularity Buzz série je tímto objasněna a dokonce ani těm, kteří ji doposud úspěšně ignorovali už snad nepřijde divné, že vyšlo cca 10 Buzz her na PS2, k nimž se nyní přidává Buzz! Quiz TV na PS3. Poněvadž je to první krok na novou platformu, je zcela podle očekávání velmi opatrný a šetří s kořením zejména v oblasti multimediálnosti obsahu a nových prvků. Buzz! Quiz TV je velmi mírná evoluce předchozích dílů, která to hraje na jistotu. Dává hráčům to, co znají v trošku vyleštěné, logičtější a uživatelsky příjemnější podobě. Součástí hry je například sada nových bezdrátových „buzzerů“, speciálních pětitlačítkových ovladačů s velkým červeným puntíkem nahoře. Rozhodně jsou nové „bzučáky“ pohodlnější než staré verze s kabely, ale kdo nechce, používat je nemusí. Může při hraní Buzz! Quiz TV použít stará bzučidla. A protože jsou nové bezdrátové modely zpětně kompatibilní, lze je s úspěchem použít i u PS2 Buzz her. Příjemné!

..se dívá do zrcadla..

V porovnání s předchozími díly na PS2 se Buzz! Quiz TV může nepokrytě na první pohled chlubit pouze grafikou. Stylizace do podoby kvízové soutěže, jak to znáte z TV, působí po přechodu na HD grafiku velmi příjemně, dynamicky. Mini znělky jednotlivých kol jsou oproti dřívějšku kratší, prezentace otázek je mnohem logičtější, připomínky moderátora Buzze jsou variabilnější, vtipnější a přesnější, no a to by bylo asi tak všechno. Buzz přeci jenom nestojí na grafice a celkovém audiovizuální zpracování. Vzhledem k tomu, že měli tvůrci z Relentless Software k dispozici kapacitu blu-ray disku, mohli přitlačit na množství a intenzitu multimediálního obsahu. Strašně malé množství otázek využívá fotek, videoukázek a útržků hudby či zvuků. V 95 procentech případů jsou kvízy výhradně textové, takže mi obrovská kapacita blu-ray disku přijde nevyužitá, čímž prostě tvůrci zabili jeden z nejsilnějších argumentů, proč spěchat s Buzz sérií na PS3, když použitému modelu hry pořád ještě stačí možnosti PS2.

..a něco se mu nezdá.

A hned budu sám sobě marně oponovat. Na PS2 by se zřejmě nedala realizovat podpora uživateli vytvářených kvízů a hlavně online multiplayer. S prvním argumentem lze do značné míry souhlasit, technicky by se veřejností navrhované kvízy do PS2 her dostávaly jen těžko. Je třeba zvážit jestli však zrovna s nimi hra stojí a padá. Tvorba vlastních kvízových setů po osmi otázkách na stránce www.mybuzzquiz.com je opravdu jednoduchá a uživatelé toho v hojném počtu využívají k produkci otázek nejrůznějšího charakteru. Když tedy už přímo ve hře zvolíte možnost hrát s použitím MyBuzz! otázek, překvapí vás šíře témat i rozlehlost nabídky. Pravda však je, že kvalita většiny uživatelských kvízů je nevalná, snad průměrná a jen zlomek za něco stojí – zatím. Nedá se říci, že by to byl krok špatným směrem. Naopak, hráči generovaný obsah je dneska v kurzu, hráči to chtějí, rádi hry hrají, ale ještě raději je zdá se spoluvytváří a přizpůsobují svým požadavkům. Výsledná podoba MyBuzz! otázek, která vykrystalizuje až v řádu několika měsíců, tedy bude odrazem, jakýmsi zrcadlem komunity, která se okolo hry vytvoří. Doufám ve zlepšení, tenhle model má budoucnost.

Ježek v kleci nebude hrát sám..

A abych vyčerpal i druhý argument, multiplayerová podpora by se dala určitě realizovat i na PS2, i když určitě ne tak pohodlně jako to umožňuje prostředí PlayStation Network. Připojení či vytvoření multiplayer hry je opravdu hračka, a protože hráčů je dost, není problém sednou k TV a do pár minut už si to rozdávat v živých soubojích. Bohužel to není žádná extra zábava, protože online multiplayer podpora je omezena pouze na jednoho člověka. Nemůžete si ke konzoli sednou třeba tři a dát si týmovou bitku s lidmi z druhého konce světa. No a pak je v online kvízech předem stanovená struktura i pořadí jednotlivých kol, čili módů, což začne velmi brzy drolit hráz zábavy. Stejný problém však sužuje i singleplayer, kde je pořadí jednotlivých kvízových módů rovněž pevně dáno a nemůžete si tak vybrat jen ty, které jsou nejzábavnější (Pass the Bomb, High Stakes, Final Countdown). Výsledek je takový, že by Buzz! Quiz TV bez podpory hráčských kvízů i online multiplayeru, myslím v aktuální neodladěné podobě, byl stejně kvalitní jako je s nimi. Opravdu by to šlo i na PS2, ale tím neříkám, že by také mělo :)

..bude si hrát s vámi!

Se strukturou módů samotných už problém nemám, jsou napínavé, zábavné, kromě znalostí vyžadují i solidní dávku taktiky, zejména při lokálním multiplayeru, který unese až osm hrajících jedinců naráz. Ano, lokální mulťák, kdy se parta lidí shromáždí u jedné TV a její členové spolu mohou interagovat, pošťuchovat se, smát se, kout vzájemně pikle, je naprosto skvělý zážitek a jediný z herních módů, který se kvůli přítomnosti lidského faktoru jen tak neohraje. A nejenom to, Buzz! Quiz TV už se dokázal vyhnout častému střídání otázek. Konečně je ve hře algoritmus, který jednu a tu samou otázku předhodí jednou za uherský rok. Za dva týdny usilovného hraní ve všech různých módech jsem ještě žádnou otázku neviděl dvakrát.  Jinak je počet otázek zhruba stejný jako v předešlých dílech (přes 5000) a řadí se do stejných kategorií (hudba, filmy, lifestyle, vědomosti) i desítek dalších podkategorií.  Další otázky budou šířeny v 500tiset kusových balíčcích za pár šupů přes PSN, takže chvíle, kdy už se Buzz! Quiz TV definitivně ohraje z přehnané znalosti všech otázek, snad jen tak nenastane.

V singleplayeru Buzz! Quiz TV vůbec nehrajte, nemá to cenu, protože soupeříte jen proti času a je to šílená nuda. Ale takové to je se všemi společenskými hrami. Sázky a Dostihy byste také sami nehráli. Nicméně zrovna tohle je jedna z oblastí, kde se mohou vývojáři do příště “blejsknout“ a přijít s něčím zajímavým. Tentokrát se drželi s novými nápady při zdi a soustředili se na adaptaci nové platformě. A to se jim povedlo - nic víc, nic míň. Abych nezapomněl, hra je kompletně v Angličtině. Pokud tento jazyk nezvládáte na průměrné úrovni, raději o Buzz! Quiz TV ani nepřemýšlejte a rovnou prozvoňte kanceláře Sony, aby další díly byly lokalizované.

Buzz! Quiz TV

Kvízy a hádanky nikdy nezestárnou, Buzz! Quiz TV je toho důkazem, protože navzdory minimu změn a jen několika novinkám oproti předchozím dílům dokáže stále zaujmout a dlouhodobě pobavit. Jedna z nejlepších večírkových her.

Spousta otázek zajišťuje trvanlivost hry, spousta tematických okruhů zas pojišťuje univerzální přitažlivost pro spoustu lidí s odlišnými znalostmi a vědomostmi. Opomenout nelze ani možnost tvořit vlastní otázky, které se snad komunita ujme v následujících měsících lépe než tomu je nyní.
Singleplayer je ztělesněná nuda, online multiplayer je neskutečně omezený. Vývojáři by měli v mnohem větší míře použít multimediálního obsahu, pro který je snad blu-ray médium svojí kapacitou přímo stvořené, nebo ne?