FIFA Street 3 Recenze FIFA Street 3

FIFA Street 3

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

14. 2. 2008 23:55 2

Nemusíte být zrovna vášnivými fandy fotbalu, abyste věděli, že jeho kořením jsou vstřelené branky. Dalekonosné střely, kombinace až do kuchyně,… to je všechno moc fajn, ale zapomínat se nesmí ani na akce, které samotnému vstřelení gólu předcházejí. Právě v nich vynikají individuální schopnosti daného fotbalisty a najde se jen málo těch, kteří si během zápasu dovolí nějakou převelice drzou, nicméně pro oko vysoce efektní parádičku. Jmenovat můžeme třeba brazilského kouzelníka Ronaldinha, Portugalce Cristiana Ronalda, nebo z těch starších, bouřliváka Cantonu. Právě takto nadaní muži tvoří základní stavební prvek třetího dílu FIFA Street, fotbalové hry, v níž stojí střílení branek až na druhém místě.

Takže začínáme…

V základu jde o klasickou sportovní hru, založenou na modelu postupného odemykání obsahu během hraní kariéry. Ta je ve FIFA Street 3 pojmenována prozaicky FIFA Challenge a skládá se z několika turnajů. Vás, jakožto hráče, pak zajímají dílčí zápasy, v nichž musíte bezpodmínečně uspět. Stejně jako v klasickém fotbale se hraje na vstřelené góly, jejich započítání do skóre může být podmíněno speciálním pravidlem. Vedle obyčejné hry limitované pouze časem (5 a 10 minut) tak narazíte i na hry neomezeně dlouhé, v nichž musíte například vsítit určitý počet branek střelami z voleje, nebo během spuštěného Gamebreakeru. Jedná se o funkci, kdy se na určitou dobu trochu zpomalí obraz, barvy i hudba ustoupí do pozadí a vaši hráči mohou skórovat takřka z kterékoliv pozice. Abyste se ale ke Gamebreakeru dostali, musíte čarovat s míčem, čímž naplníte Gamebreaker meter - a takhle stále dokola. Zajímavé také je, aktivují-li Gamebreaker oba týmy najednou. Ihned se mění taktika a v tuto chvíli je lepší co nejdéle držet míč na svých kopačkách a vyčkávat, až výhoda soupeři skončí.

Kličky, kličky, kličky,… pořád se to opakuje?!

Když už jsme to tedy nakousli, pojďme se podívat na slibovaný systém technických parádiček. Ovládání je vcelku jednoduché, všechny finesy provádíte kvedláním pravého triggeru, takže vám vše přejde do krve relativně rychle. Můžete se také rozběhnout proti zdi, a pokud stisknete tlačítko pro sprint, hráč popoběhne po stěně, nebo vystřihne působivé salto vzad. Co víc, tanečky s míčem u nohy vypadají opravdu dobře a jsou kupodivu i efektivní v soubojích jeden na jednoho; bohužel, trpí na dva nedostatky. Ať už ovládáte vysokého Crouche, subtilního Gattusa, nebo rychlíka Maloudu, všichni provádí své kličky nachlup stejně. Vezmeme-li v potaz, že typů kliček je nějakých šest, sedm, za chvíli se okoukají a jejich zahrávání se stane nutným zlem. Druhou chybkou je praktická nemožnost obrat hráče o míč během animace několikrát zmiňovaných kousků. Chápeme, že pokud nemůže soupeř obelstít vás, tolik to nevadí, ale když sami mačkáte tlačítko pro skluz jako diví a efekt se stále nedostavuje, je to k uvztekání.

Nic na tom nemění ani implementovaná specializace hráčů. K ruce máte tvůrce hry (Playmaker), který je dobrý ve střelbě ze střední vzdálenosti, obránce (Enforcer) se vším, co k němu patří, dále zakončovatele (Finisher), jenž má bonus v souboji tváří tvář brankáři a nakonec technik (Trickster) s uměním, jež jsme popsali výše. Trochu mimo stojí brankář, jenž je vždy žhavým tématem v ostatních hrách od EA. Ve FIFA Street 3 na něj ale nemůžeme mít žádnou stížnost, chytá vždy úměrně dané situaci. Přeci jen, pouliční fotbal je něco jiného, než ten klasický. Během zápasu ostatní hráče rozlišíte pomocí všeříkajících ikonek nad zkarikovanými hlavami hráčů, rozdíly jsou však doopravdy minimální a tenhle nápad vývojářům hrubě nevyšel.

Nevyužitý potenciál a skvělá grafika k tomu

Přitom díky oficiální licenci na ztvárnění všech podstatných fotbalových superstar se otevírá široká možnost, jak hráče od sebe odlišit. Základní osu tvoří přední reprezentační celky, mezi nimiž nechybí ani naše Česká republika. Hraním FIFA Challenge pak odemykáte složené týmy, jako například mužstvo rychlíků, mladých hvězdiček, ale i zkušených borců, nebo již nehrajících veteránů. Zápasy by se od sebe mohly lišit i prostředím, někdy se hraje pod Karlovým mostem (opravdu), jindy na ropné plošině. Vývojáři si s tím ale hlavu nelámali a je jen otázkou času, kdy si začnete říkat, že hrát FIFA Street 3 už není takovou zábavou, s níž jste do tohohle počinu šli.

Co vás asi neomrzí je slibovaná grafika, která vypadá jedním slovem skvěle. Upřímně, trochu jsme se báli, že v pohybu ztratí vizuální stránky hry svůj punc, ale je tomu přesně naopak. Kreslené a navíc karikaturní vzezření hráčů dobře koresponduje s arkádovým stylem hry a nejednou se u něj, v dobrém slova smyslu, zasmějete. Ke zpracování jednotlivých plácků/hřišť nelze říci mnoho, snad jen že je celé prostředí hodně barevné a jen podtrhuje celkově dobrý dojem. Skvělou práci odvedli i lidé starající se o hudbu a zvuky. Soundtrack v sobě mixuje rychlé fotbalové songy spolu s těmi klidnějšími, určenými pro pohyb v menu. V něm vedle kariéry naleznete také možnost klasického přáteláku, jakýs takýs tréninkový režim (omezený pouze na hru jednoho týmu) a pochopitelně i volbu více hráčů. Zde si můžete sami vytvořit vlastní tým a směle se s ním vrhnout do souboje s kamarádem na druhé straně internetového kabelu.

Je rozhodnuto!

Shrnuto od tyčky k tyčce, FIFA Street 3 je na první pohled skvěle vypadající a velmi zábavný titul, z něhož po pěti hodinách hraní zbude jen ta pěkná grafika. Raději tedy zapomeňte, že budete tento počin hrát ve stejných dávkách jako „velkou“ FIFU, nebo PES. Naopak jako zpestření herních dnů budou rychlá kání fungovat na výbornou. Velkou sílu totiž skýtá multiplayer, ostatně jako v každé jiné sportovní hře.

FIFA Street 3

Na první pohled velmi ambiciózní titul podpořený vším, co ke hrám od EA patří. Na stranu druhou se až příliš brzo dostaví pocit nudy a nutného zla. Je to určitě škoda, neb ambicí, jak být opravdu povedeným titulem má FIFA Street 3 dostatek. Uvidíme, snad za rok, není ale proč nedržet pěsti.

Zábavná grafika, ze začátku působivé kličky, jednoduchost ovládání, hudební stránka hry, domácí pražské lokace, umělá inteligence brankářů, gamebreaker
Velmi těžké obírání hráčů o míč, po příliš krátké době se dostaví opakování toho samého, nevyužití specializací hráčů,