Guitar Hero: World Tour Článek Guitar Hero: World Tour

Guitar Hero: World Tour

Dalibor Franta

Dalibor Franta

7. 7. 2008 22:27 14

Je to jako příběh o přetahované v blátě. Série Guitar Hero po léta pevně svírala delší konec lana. Byla průkopník. Pionýr, který jako první odkryl dosud skrytá naleziště zlatých nugetů na herním trhu a představil rytmické akce coby plnohodnotný herní žánr. Pod taktovkou vývojářů z Harmonix rozšiřovala série nabídku interpretů, vylepšovala své kytarové periferie a vrhala na trh nové a nové tematické bonus disky, až… se celé soukolí zadrhlo. Harmonici vzali nohy na ramena, začali dělat herní hudbu po svém a s vydáním skupinového Rock Bandu odsunuli Guitar Hero ke kratšímu konci lana. Tam se však novopečení lídři projektu z Neversoftu nehodlají zdržovat nijak dlouho. Pokračování slavné série s podtitulem World Tour má totiž kromě dvou nových nástrojů (a tedy i možnosti poskládat si kapelu jako v Rock Bandu) nabídnout převratnou možnost vytvářet si vlastní muziku.

Krok navíc

Bylo by však krátkozraké myslet si, že se Neversoft spokojí s pouhým kopírováním nápadů, jež nedávno katapultovaly Rock Band do čela prodejních hitparád. Ostatně – myšlenka na spojení kytary, vokálů a plastových bubínků do jednoho celku byla na světě už dávno před tím, než ji zrealizovali Harmonix. Jenže zatímco Rock Band se spokojil s pouhým rozšířením základních herních principů na tříčlenný spolek virtuálních vrzalů, Guitar Hero zamířilo za vyššími cíli. Realizace smělých plánů proto zákonitě zabrala Neversoftu nepoměrně více času. Ideálním příkladem takového „kroku navíc“ oproti konkurenci je už samotná nabídka (a provedení) periferií.

Instrumenti

Především se jedná o zcela novou bezdrátovou kytaru, již vyvinula společnost RedOctane. Nejenom, že se tento nástroj svou velikostí blíží skutečné kytaře, disponuje také, kromě obvyklé sady ovládacích prvků, touchpadem na hmatníku. Na dotyk citlivá plocha tak umožňuje například měnit zvuk tónu přejížděním nahoru a dolů po proužku nebo klasické basové vyklepávání tónu na hmatníku. Možnosti periferie se tím rozšiřují směrem k osobitějšímu stylu hry a většímu prostoru pro improvizaci. Svou evolucí, zvlášť srovnáváme-li s jednoduchými nástroji z Rock Bandu, prošly také bubny. Periferie pro Guitar Hero World Tour nabídne wireless bicí soupravu s třemi bubny (toms), dvěma činely a jedním basovým pedálem. Činely jsou vtipně situovány na upravitelných teleskopických tyčích, dojem z hraní je tak – na přerostlou hračku – nezvykle autentický. Zvlášť vezmeme-li v úvahu fakt, že je celá aparatura schopna rozpoznat až trojí sílu úderu a na rozdíl od hlučného plastu z Rock Bandu velmi účinně tlumí zvuk dopadajících paliček. Trojici nástrojů uzavírá klasický (bohužel ne bezdrátový) mikrofon. Pro majitele starších kytarových modelů série Guitar Hero ještě dodejme, že i periferie staršího data výroby budou s World Tour kompatibilní - snad jen že se rockeři s těmito kousky ochudí o rozšířené možnosti hry s dotykovým hmatníkem.

Musica

Počet startovacích hudebních skladeb by měl přesáhnout cokoliv, co bylo dosud v sérii Guitar Hero k vidění a slyšení – první odhady mluví o 85 skladbách z portfolia hvězd jako jsou Foo Fighters, The Eagles, Linkin Park, Blink 182 (Travis Barker se postaral o motion capturing na bicích), Van Halen, Red Hot Chily Peppers, Billy Idol, The Doors a mnoho dalších. Součástí hry bude také in-game onlinový obchod s hudbou. Mrzet nás může snad jen nepřenositelnost stahovatelného obsahu z Guitar Hero 3 – kdo vypráskal peníze za nové hratelné skladby, bude muset sáhnout do peněženky znovu. Všechno výše jmenované však bledne a padá s prvními informacemi o možnostech vestavěného hudebního editoru Guitar Hero World Tour.

První letmé testy nahrávacího studia vykazují výsledky vpravdě lákavé. Hudbu bude možné skládat nejenom tradičně, pokládáním jednotlivých vrstev tracku uvnitř editoru, ale také prostřednictvím samotných hudebních nástrojů – hra pak zachycenou sekvenci automaticky převede do klasické editovatelné podoby. Zoufat si nemusí ani jedinci obdaření dokonalým hudebním hluchem. V režimu pro začátečníky bude editor samovolně upravovat tóny tak, aby co nejlépe zapadly do rytmu skladby a utvářely smysluplný celek. Pokročilí a profesionálové si naopak budou moci pohrát se smyčkami, efekty, podbarvením a rytmem všech svých nástrojů. Možnost uploadovat skladby na internet a stahovat tracky konkurentů z celého světa je samozřejmostí (výjimkou bude pouze PS2).

Ludibrium

Kariéra rockové hvězdy nabídne pět režimů (basa, kytara, zpěv, bicí a vše dohromady pro hru více hráčů) a nově také pátý obtížnostní stupeň Beginner pro naprosté začátečníky. V průběhu hry bude možné nejenom měnit obtížnost – to když narazíte na obzvlášť těžký oříšek a budete chtít povolit řemen – ale také hudební nástroj či složení playlistu, vše bez nutnosti restartu. Změnit by se mělo i pojetí klasických Guitar Herovských bitev s bossy, jež budou nově probíhat formou „hudebního dialogu“, namísto dřívější přetahované o útočné power upy. Ať už v kariéře nebo jen tak během příležitostného brnkání, vydělává hráč pro svůj profil speciální body, jež bude možné směnit za celou řadu bonusů a vylepšení. Jistě si tak domyslíte, že se dočkáme i editoru postav (a nástrojů!). Z dalších herních módů zmiňme ještě například Battle of the Bands, kde – jak sám název napovídá – změří síly dvě kapely, případně causal friendly Easy Rhytm mód určený primárně pro nejmenší hráče (vyváže hráče z povinnosti sledovat kytarový hmatník). Vrátit do akce měl by se i starý známý bodový multiplikátor „star power“, a to rovnou pro všechny nástroje. Na kytaře se aktivuje klasicky (ať už speciální sekvencí nebo echo pákou), na mikrofonu specifickým zahalekáním a na bicích úderem do obou činelů.

Guitar Hero World Tour je naplánován na říjen letošního roku a dočkáme se jej na Xboxu 360, PS3, PS2 a Wii. Orientační ceny periferií zatím ohlášeny nebyly.