Mercenaries 2: World in Flames Článek Mercenaries 2: World in Flames

Mercenaries 2: World in Flames

Dalibor Franta

Dalibor Franta

14. 6. 2006 22:47 1

Když se na začátku roku 2005 objevili první Mercenaries, bylo to pro herní svět takové menší zjevení. Nejenom že se hře podařilo vytvořit zábavný a funkční herní model na principech GTA, použila ho ještě troufale pro vojenský konflikt se vším všudy. Naprostá volnost pohybu, místo aut si takhle člověk kradl tanky, infiltroval vojenské základny a kdo si snad myslel, že raketomet v GTA je vrcholem blaha, musel u kobercového bombardování nepřátelských pozic cvrnkat do trenek. Úspěch byl tedy veliký a druhé pokračování se dalo tak trochu očekávat. Ovšem vzhledem k ohromným technickým nárokům prvních Mercenaries bylo jasné, že si budeme muset počkat na výkonnější konzoli. To se potvrdilo na letošní E3, kdy studio Pandemic představilo rannou verzi svého nového projektu pro PS3. Mercenaries 2: World in Flames zatím nemá vydavatele, ale to je jistě pouze otázkou času.

Co je nového?

Nad podobnou otázkou nemusí člověk u Mercenaries 2 příliš dlouho přemýšlet – nové je totiž, alespoň podle slov odpovědného managera Camerona Browna, úplně všechno. První díl totiž z velké části omezovaly limitované možnosti PS2 a proto i když míra volnosti byla poměrně solidní, člověk se vždy musel řídit podle nějakého předem daného modelu daného technickým omezením. To by se mělo podle Browna díky PS3 změnit. Pandemic přistoupili k vývoji druhého pokračování s cílem, aby to nadále nebyl hráč, kdo se přizpůsobuje, ale okolí samotné. Na herní mapě nebude nic, co by nereagovalo na podněty hráče – vše bude zcela zničitelné, každá akce ovlivní způsob, jakým na hlavního hrdinu nahlíží jeho okolí. Jakýkoliv existující předmět bude naprosto interaktivní a bude jen na hráči, jakým způsobem s ním naloží. O sofistikovanou fyziku a realistické chování všech zbraní se postará engine Havok 3.0, který se mezi hrami nové generace stává více než populární. Základní principy tedy prošly důkladnou generační proměnou, ale bez nových forem ničení, střílení, mlácení, zapalování a bombardování by byla člověku veškerá volnost světa takříkajíc na houby. Co se tedy změnilo v této oblasti? Tak za prvé je to určitě nová možnost „unášet“ již obsazená vozidla. Prostě se vyšplháte na tank, hodíte do kabiny granát, počkáte si až interiér získá novou, sytě červenou tapetu a už můžete za volantem uhánět vstříc dalšímu úkolu. Není to zrovna hygienické řešení, ale hlavní je přece efektivita. Tankem to však zdaleka nekončí – pomocí vystřelovacího háku se může hlavní hrdina vyšplhat na prolétající helikoptéru, aby se pak ve speciální minihře utkal s překvapeným pilotem o knipl. Šťastnější získává rychlý dopravní prostředek, méně šťastný pak vyhlídkový seskok bez padáku. Další novou schopností žoldáků bude plavání doplněné o nový dopravní prostředek – lodě. Velkou část mapy totiž zabírá právě vodní plocha. Zaručeně potěší také možnost kooperativního multiplayeru ve splitscreenu. V rámci kooperace totiž vznikly i nové dopravní prostředky, kde může jeden z hráčů zastat roli řidiče a druhý střelce. Taktické možnosti tak nabraly zcela nový rozměr (představte si koordinovaný pozemní a vzdušný úder). Normální multiplayer zatím potvrzen nebyl, ale doufejme, že na něm do finální verze Pandemic zapracují. Tahle hra si o něj přímo říká. Nové je samozřejmě také prostředí konfliktu. Vyprahlou Asii nahradily šťavnaté džungle Latinské Ameriky – přesněji řečeno Venezuely. Jablkem sváru v oblasti jsou bohatá naleziště ropy, o které mezi sebou soupeří vlivné ropné společnosti. Díky geografickým podmínkám země bylo možné se na mapě opravdu vyřádit – nejenom že je mnohonásobně větší než v první části (není zatím přesně známo o kolik, každopádně fakt, že i zlomek mapy demonstrovaný na E3 byl ve srovnání s prvním dílem Mercenaries gigantický dává tušit, že to nebude jen tak ledajaký rozdíl), je také mnohem členitější a pestřejší.

Co zůstalo při starém?

Přestože se na vývoji World in Flames podílela naprosto stejná skupina vývojářů jako na prvním dílu, s největší pravděpodobností už se v něm nesetkáme s karetní sbírkou válečných zločinců. Zatím není zcela jisté, zda-li to bude znamenat také absenci úkolů s tím spojených. Ale vzhledem k tomu jak důležitou úlohu hrál lov na vojenské terče v prvním díle, očekáváme, že ani na PS3 nebude chybět – byť už třeba jako doplněk hlavní příběhové linie. Ta se bude opět točit kolem spolupráce s různými bojujícími frakcemi a měla by být propracována mnohem podrobněji, než tomu bylo posledně. Zůstat by měly také všechny hratelné postavy ze Severní Koreje, Cameron Brown zatím potvrdil pouze jeden přírůstek – Američanku jménem Eva. Nic by se nemělo měnit ani na letecké podpoře, snad jen že teď bude k dispozici širší škála útoků a zejména možností jak se během boje zásobit zbraněmi a dopravními prostředky. Právě ty jsou však stále jednou z velkých neznámých – na prezentaci v Los Angeles se představil pouze jeden obrněný transportér a off-road bugina. V konečné verzi však bude výběr dopravních prostředků jistě mnohem pestřejší.

Na závěr pak jednu malou perličku. Ačkoliv je hra stále pouze v plenkách a dokonce postrádá vydavatele, už se stala terčem politické kritiky. Ta nepřichází odnikud jinud než ze samotné Venezuely, která (tak trochu i pochopitelně) protestuje proti vykreslování země jako neklidné, soubojem soukromých korporací zmítané oblasti. Sám Hugo Chávez se nechal slyšet, že se jedná o politický kalkul USA, jehož jediným úkolem je poškodit reputaci země a ospravedlnit mocenský zásah proti jeho osobě. Ať je to jak chce, Pandemic hodlají svůj velmi slibně vyhlížející politický kalkul vypustit někdy v průběhu roku 2007 A my už se na něj, na rozdíl od Huga, moc těšíme.