SBK 07 - Superbike World Championship Recenze SBK-07

SBK-07

michal.jonas

michal.jonas

19. 5. 2007 22:00 1

Dlouhých šest let museli všichni fandové superbiků čekat na další oficiální simulátor, protože poslední licenčně ošetřená hra vyšla již v roce 2000. Oproti své atraktivnější sestřičce MotoGP není mediálně o šampionát SBK takový zájem, ovšem po snížení objemu královské třídy MotoGP jsou superbiky nyní mnohem atraktivnější, i když Valentino Rossi je jen jeden. SBK-07 je tak jistě vítanou vlaštovkou do žánru motocyklových simulátorů. My jsme otestovali verzi pro PS2, která s PSP mutací vyjde již za několik dní. V říjnu pak bude následovat vylepšené provedení pro počítače a Xbox 360.

Pořádná nálož

SBK-07 mapuje právě probíhající sezónu šampionátu a tak v ní naleznete jak vybraných 22 jezdců a 11 reálných okruhů, ale hlavně zajímavý koncept jednotlivých velkých cen. Závody se totiž v rámci víkendu jedou rovnou dva v jednom dni, když jim předchází obvyklá kvalifikace, ale i tzv. Superpole, ve kterém si to o startovní místa rozdají vždy nejrychlejší z kvalifikačního zápolení. Dá se tak říci, že zdejší virtuální závodění je ještě náročnější, než u podobných her, protože jeden podnik může při zajetí všech reálných jízd zabrat poměrně velký čas.

Jsou tu i naši!

Pro našince je určitě atraktivní přítomnost Jakuba Smrže a Jiřího Dražďáka, což je dvojice našich jezdců v šampionátu. Superbiky se jezdí také v Brně, tudíž ani tento domácí okruh nechybí. Jen doplním, že na PSP oproti PS2 verzi závodí snížený počet 15 jezdců a jeden okruh zde chybí. Hra nabízí pětici jízdních režimů. Rychlý závod, časovku a závodní víkend netřeba blíže popisovat. Kromě celého šampionátu, který zmíním později, je zajímavý mód Challenges, v němž musí hráč plnit různé zadané úkoly. Něco podobného jsme viděli např. v posledním MotoGP 04 od Namca. Úkoly jsou rozděleny do čtyř kategorií. Kromě klasického time trialu, kde pro splnění zadání musíte zajet danou trasu pod určitý čas, jiné úkoly spočívají v udržování vysokých rychlostí, předjetí soupeřících jezdců a nebo v akrobatických kouscích s motocyklem.

Oproti sterilním závodům je to vítané zpestření, ovšem všechno už tady tak nějak dávno bylo. Úkolů je tedy celkem 20, přičemž další se odemykají až se správným zajetím toho předešlého. Multiplayer sice nechybí, ale přes internet si zde nezajezdíte. Pouze ve dvojici na rozdělené obrazovce, což je na dnešní poměry hodně chabá nabídka. Navíc můžete závodit pouze v časovce proti sobě a nebo v jediném závodě s dalšími jezdci řízenými AI. Bohužel svůj tým si v celém šampionátu, jako to umí zmíněné MotoGP 4, nepostavíte. Celé mistrovství je tedy záležitostí pouze pro jednoho jezdce, přičemž již ze začátku je k dispozici celý startovní rošt, včetně největších hvězd. Praktické je, že i při všech trénincích vždy můžete vidět dosahované časy ostatních jezdců a máte tak možnost porovnávat své výsledky s oponenty.

Gentlemani v jedné stopě

Mrzuté jsou ale dlouhé nahrávací obrazovky jak při nahrávání závodu, tak dokonce i mezi jednotlivými jízdami. Fyzika a chování motocyklů je velmi dobré a to i na simulační jízdní model. Řízení je nezáludné, s dostatečným předstihem varuje před smykem a animace jezdců jsou také solidní. Na arkádovou obtížnost je pak jízda prakticky bez nebezpečí. Tedy až na závody, protože kolizní model je velmi citlivý a prakticky každý větší náraz do protivníka, nebo prudké vyjetí z trati končí vždy drsným pádem. Když se takto podaří např. v plné rychlosti najet do skupinky soupeřů, je následný crash opravdu spektakulární a těla i stroje létají vzduchem jak na nepovedeném leteckém dnu s Květy. Ostatní jezdci si mnohdy nic nedarují a předjíždějí se mnohdy tělo na tělo, ovšem zbytečně do sebe nevrážejí, drží se ve vláčku a zkrátka „neprasí“ jako např. v MotoGP 2 na PC.

PSone místo PS2

Největším nepřítelem proti čisté jízdě nejsou ani tak ostatní jezdci, ale bohužel grafika. Ta patří skoro do éry první Playstation a svému konkurentovi MotoGP 04 nesahá ani po kotníky. Nejenže jsou okruhy neskutečně hrubozrnné a textury extrémně jednoduché, ale dohlednost je skoro nulová, okolí tvoří jen pás nakreslených textur, takže např. zalesněné kopce kolem Brna jsou pouze namalované na zdi kolem tratě a v Kataru je zase ihned za tribunami jen šedivá mlha. Navíc ani snímkování není zcela plynulé, dokonce se obraz místy i dost divně a rušivě chvěje, ale to je možná nějaký nepovedený obrazový trik. Proto se při závodech budete muset obrnit hroší kůží a okolí si raději nevšímat, protože i diváky nahrazuje jen nejasná změť různobarevných políček. Náhled pak obstarává pětice kamer, včetně pohledu z kokpitu motorky. Za poslední léta je SBK-07 jasně nejhnusnějším závodním titulem na PS2, že už to s prominutím musím takto říci. Nazvučení je na tom o trošku lépe, motory mají unikátní zvuky, na okruhu vyřvává hlasatel z tlampačů, ale diváci jsou zcela zticha.

Lety a pády

Nicméně atmosféra závodů to alespoň částečně nahrazuje, protože souboje řídítka na řídítka s dalšími jednadvaceti skutečnými jezdci jsou opravdu napínavé. Zvláště, když se musí člověk hodně hlídat, aby do někoho nevrazil, nebo nedostal smyk, protože na nejtěžší obtížnost jezdí zbytek pole dost rychle a špatně se pak dohání. Potěší ovšem, že i počítačem ovládaní jezdci nejsou neomylní a někdy se mezi sebou také pěkně zmasakrují, jenže když do toho pak vletíte i vy, je vymalováno. Po každém závodě si můžete pustit opakovačku, která ovšem nejde uložit. Zase je v ní možné zoomovat kameru po způsobu replaye v GT4, přepínat se mezi všemi jezdci a nebo si nechat zobrazit podrobná telemetrická data, jako je např. aktuální rychlost a otáčky, výkon, točivý moment, délka propérování tlumičů a další veličiny. Po závodech vždy následují krátké „highlights“, tedy prostřihy nejlepších okamžiků podniku.

Opravdu velkorysé je přizpůsobení hry všem typům hráčů. Kromě arkády a simulace si můžete dokonce tyto režimy kompletně personalizovat a nastavit si tak ovládání motocyklu i pilota dle svých možností. Nabízí se např. automatické zalehávání jezdce, kontrola trakce (některé reálné stroje ji nemají), opotřebení pneumatik, poškození motocyklu při pádech a dokonce i možnost zranění jezdce při kolizích. Samozřejmě nechybí ani optimální jízdní linka vyznačená na vozovce, nebo kupř. automatická převodovka. Oproti tomu je nastavení a ladění motocyklu již poměrně zjednodušené. Nastavení tlaku pneumatik a tuhosti odpružení doplňuje ještě změna těžiště a volba převodových poměrů. Nic dalšího pak již není možné vyladit.

Jako bonus hra postupně za dobré výsledky odkrývá hrací karty, které obsahují např. fotografie pit babes, videa ze závodů, další slavné jezdce nedávné historie a nebo várku bláznivých cheatů. Po dlouhém čekání je tedy čerstvá hra pro fanoušky SBK tak trošku zklamáním. Přece jenom nové superbiky tak trošku zaspaly dobu, protože nyní jsou hry i na PS2 o notný kus dále a to jak po audiovizuální stránce, tak i po funkční výbavě a multiplayeru. SBK-07 tak v ničem nad konkurenty nevyniká, ale pěkná atmosféra závodního zápolení alespoň vytahuje hru ze šedivého průměru.

SBK 07 - Superbike World Championship

Na Psone by to byla bomba, ale na PS2 je hra zoufale zastaralá ještě před uvedením na trh. Nicméně stále může nabídnout výborný závodní zážitek s aktuálními licencemi, takže by o ní fanoušci motorek s přimhouřením obou očí mohli eventuálně zauvažovat.

Potěší licence šampionátu SBK v aktuálním ročníku, Kuba Smrž a Brno, stejně jako pěkné pády, výborné chování jezdců, nezáludné řízení, solidní nabídka režimů a také možnost přizpůsobení dovednostem hráčů. A samosebou napínavá atmosféra závodů.
Skoro se na to nedá dívat, barevné placky místo diváků jsou úplně ticho, multiplayer je jen do počtu a motorky se dají jen omezeně nastavovat. Velmi dlouhé loadingy jsou otravné. Většina kamer je nepoužitelných a snímkování má k plynulé jízdě také daleko.