The Darkness Článek The Darkness

The Darkness

Václav Rybář

Václav Rybář

21. 7. 2006 22:30
Reklama

The Darkness je veleúspěšná comicsová záležitost z roku 1996, kterou má na svědomí sám Garth Ennis, autor legendárního Preachera. Ennisova bibliografie však kromě tohoto brutálního a černohumorového (každé tabu lze porušit) fláku zahrnuje i přicmrndávání na Punisherovi, Soudci Dreddovi, Hellblazerovi nebo Ghost Riderovi. Tenhle bezmála čtyřicetiletý Irčan zkrátka nezahálí a navíc sám za sebe vyplivnul Hitmana nebo právě The Darkness. Momentálně pracuje na novém komiksu spolu s Johnem Wooem.

Rodina je základ státu

Tohle dílo jasně odráží většinu Ennisových fascinací, které do jeho comicsů pronikají a to i přesto, že tohoto dítěte se Garth relativně rychle vzdal (jen pár čísel poté, co mu přestřihnul pupeční šňůru). Těšit se každopádně můžete na temná zákoutí velkoměsta a prostředí moderní italské mafie, ve kterém se stále vyřizují účty pomocí uřezaných hlav a je šumák jestli jde o hlavu koňskou nebo vaší. Náš hrdina Jackie Estacado na koni nejezdil nikdy, takže měl trochu štěstí, že jeho kolegové ze zabijácké branže nepobrali moc talentu. Když zabíjíte nejlepšího nájemného vraha v Rodině, měli byste si to pojistit. Bratránek Paulie z rodiny Franchettiů bude téhle chyby litovat už velmi brzy. Zabíjet vlastní krev a navíc v den jeho 21. narozenin! Jackie mu za odměnu předvede pár novinek, o které byla doposud v mafiánských kruzích nouze. Ne, nemluvím o střelbě obouruč, jak ji můžete spatřit na obrázcích ze hry. Jackieho totiž jen pár momentů po neúspěšném útoku trefilo něco úplně jiného. Tajemný démon ho objal a skrz inhalační systém osahal jeho vnitřnosti. Trocha té temnoty v Jackiem zůstala. Ovládne ona jeho nebo on jí? Touha po pomstě zatím silného démona drží na uzdě, ba co víc Jackiemu se občas nadpřirozené schopnosti a partička pekelných poskoků může hodit. Není to ale tupý kokos, jehož jediným životním cílem je vyprazdňovat zásobníky. Moc dobře ví, že to všechno nebyla jen náhoda.

Násilí v next-gen otáčkách

Mno... a tady bychom se mohli zase vrátit na staré dobré virtuální koleje, než se příliš začtete a budete mi pak vyčítat, že jsem vám to neodvyprávěl až do konce. Starbreeze Studios nechalo trochu krvácet peněženky, aby sehnalo licenci na tenhle comics a soudě podle zápletky by se mohla investice víc než vyplatit. Na funkční a úspěšný mix RPG a FPS sice budeme muset chvilku vzpomínat, ale už předchozí počin Starbreeze byl adaptací slavné předlohy a obsahoval RPG prvky. Na Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay si jistě moc dobře vzpomínáte. Nůše plná nápadů, velmi zajímavý design vyrobený na vlastním písečku a hodně netradiční herní systém. Pokud má být The Darkness v tomto směru jakousi evolucí, je jen logické, že se autoři zaměřili na konzole nové generace (konverze na PC se zřejmě objeví až později), ze kterých na podzim hodlají vymáčknout maximum. Načančané sci-fi prostředí Riddicka nahradí tmavé newyorské slumy a autoři přísahají krom milionu polygonů na všem možném i kompletně zničitelná prostředí a velký důraz na herní fyziku. Není tedy divu, že hra se na prvních screenshotech kapku podobá F.E.A.R. a přítomnost hororových prvků a silného příběhu v pozadí tomuto přirovnání nahrává ještě víc. Starbreeze však nabídne trochu jiný styl - děj by měl mít nelineární a na herním scénáři pracuje jeden z autorů předlohy Paul Jenkins. Abyste se nenudili, budete moci krom zbraní a speciálních schopností, vyplývajících z posednutí démonem, využívat střídavě pohled první a třetí osoby, což mj. naznačuje i přítomnost stealth prvků, které se tak hezky ujaly už v Riddickovi.

Budiž temno!

The Darkness se měla původně během roku 2006 vydat nejen na monitory, ale také na plátna kin. Hollywoodských comicsů však rok od roku přibývá a fronty v tomhle oboru začínají nabírat slušných délek. Herní zpracování tak případný film zcela jistě předběhne. Starbreeze na něm dělají už přes rok a důkazem o tom, že výsledek se blíží, je tahle stylová ukázka. Gameplay se v ní sice nedořežete, ale atmosféra z ní teče plným proudem. Taky vám běhá mráz po zádech? To je dobře...

A jaký je názor komiksového guru Jirky Pavlovského?

Představte si, že je vám jednadvacet let. Přesně jednadvacet, zrovna slavíte narozeniny. A dozvíte se dvě zprávy. Jednu dobrou a jednu špatnou. Ta dobrá je, že máte schopnosti, díky kterým se můžete stát nejlepším zabijákem světa. A ta špatná, že pokud budete mít sex - umřete. Když o tom tak přemýšlím, tak se dozvíte HLAVNĚ špatnou zprávu. Je vám jednadvacet a do konce života žádný sex – to je na okamžitou euthanasii. Naštěstí, jak už to u pravidel bývá, i tohle má své výjimky, takže jednadvacetiletý Jackie Estacado nemusí žádat o flek v klášteře… nehledě na to, že vůbec není jisté, jestli by tam nájemného vraha vzali. Řekněme si něco o Jackie Estacadovi. Jackie je sirotek, kterého se v mladí ujal hodný strýček Frankie. Hodný strýček Frankie, jinak též zvaný Frankie „To dítě zabij taky“ Franchetti. Je hlavou mafiánské rodiny a ze svého novopečeného synovce vychová čističe - čili chlápka, který se stará o všechny nepříjemnosti (a pod pojmem „stará“ myslíme „udělá z nich krvavý flek na betonové zemi podzemní garáže“). A teď si představte, že se tenhle týpek, který je i normálně dost nebezpečný zabiják, stane skoro všemocným. Nejenže může svou schopnost „Temnoty“ (jak praví jeden z komiksových padouchů, „je to jako Síla na kokainu“) používat jako brnění i zbraň, ale navíc z ní dokáže vytvářet i bytosti. Zvláště pak vraždící skřety v kšiltovkách, takzvané „darklingy“, kteří za Jackieho můžou provádět špinavou práci. Jackie není první, kdo se s Temnotou potkal. Tahle schopnost jde s lidstvem od počátku věků a přechází z otce na syna – a to docela důsledně, protože když je počat syn, otec umírá. Ale má, jak už to bývá, jednu slabinku: funguje pouze v noci… nebo na místě, kde je tma. Komiksová série The Darkness se poprvé objevila u nakladatelství Top Cow v roce 1996. Kreslil jí tehdy Marc Silvestri a scénář k prvním dílům (které vyšli i česky) napsal slavný Garth Ennis (Kazatel, Punisher, Hitman). Ze začátku se prodával hodně slušně, ale s odchodem cynického Ennise začaly prodeje klesat. A rozhodně tomu nepomohlo ani postupné uslušňování Jackie Estacada, který se postaví proti strýci, nabonzuje ho a stane se z něj slušný člověk… tedy v rámci možností. Takže byla nutná změna a tvůrci nechali Estacada zemřít, přijít do Pekla, vstát z mrtvých – a začít znova. S čistým (nebo spíš špinavým) štítem. Ale svou porci popularity si série The Darkness udržet dokázal, takže se není co divit, že práva na tenhle komiks koupili jak filmaři, tak herní producenti… a využili je na jednu z prvních her na mýtickou konzoli PS3 a nejen na ni.

Jak již bylo řečeno, na Darkness pracují Starbreeze Studios a na scénáři se podílel i současný autor série Darkness (a kromě jiného i tvůrce slavného flashbackového speciálu Wolverine: Origin) Paul Jenkins - takže snad se jim i tenhle převod povede a do hry se přenese jak černý humor, tak krvavost a amorálnost původní série. Jackie bude bojovat jak s policií, tak s mafiánskými rodinami… a i s Temnotou, která ho postupně pohlcuje. Bude s nimi bojovat jak pistolemi, tak pomocí svých nově nabytých schopností… které v mnohém připomínají jiného slavného superpadoucha – Venoma. Z kostýmu se vymršťují chapadla, kterým dokážete vrhat těžkými předměty jako jsou popelnice, auta, lidi… ale můžete je taky vyslat úzkými rourami ventilace, aby vám otevřeli cestu nebo zneškodnili nic netušící protivníky. Dobrý, ne? Ale máte i jiné možnosti. Kupříkladu dokážete vytvářet příruční černé díry, které vysrknou protivníka jako gurmán ustřici. Ale co si nalhávat, nejlepší ze všeho je vyvolávat zlomyslné darklingy. Už v demu, které jsme měli možnost hrát, jsme narazili na dva – jednoho vyzbrojeného klasickou pilkou a druhého sbíječkou. A nemusíme vám snad říkat, že ani jedno nepoužívali na domácí práce. Nic není zadarmo a Temno je zdrojem vaší síly, takže si k němu budete muset občas pomoct - třeba tím, že rozstřílíte světla. To hře dodává nutnost mírně strategického uvažování. Vizuální stránka vypadá na první pohled naprosto úžasně – jak vaši z temnoty stvoření poskoci, tak okolí: gauneři, náhodní chodci, nápisy na omlácených zdech, ke zkáze určená policejní auta a samozřejmě, že je v téhle hře kladen velký důraz na kontrast stínu a světla. Budete si moci vychutnat klasické lokace jako jsou newyorské slumy, stanice metra, přístav, kanály, střechy, ale i děsivý paralelní svět Otherworld, ze které pochází vaše drahá Temnota. A mimochodem, měl by být přibalený i multiplayer, ve kterém si každý z hráčů bude moci ochočit svého darklinga a bojovat s ním proti ostatním. Zatím téhle hře můžeme vytknout jen jednu jedinou věc – že si na ní budeme muset ještě chvíli počkat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama