Top Spin 3 Recenze Top Spin 3

Top Spin 3

Jan Vitík

Jan Vitík

26. 6. 2008 22:00

All England Club opět ožívá hemžením nejslavnějšího tenisového turnaje na světě. Fanoušci bílého sportu, upatlaní od šlehačky a přejedení jahodami, vysedávají na tribunách pod rozpáleným sluncem a se zatajeným dechem očekávají očekávané finále. Švýcar proti Španělovi, tenisová elegance proti snědým bicepsům v tílku. Momentálně by málokterý fanoušek hrál tenisovou hru, ovšem po opadnutí tohoto šílenství přijde vhod. Navíc zrovna Wimbledon hra neobsahuje.

Netrénuj, nevyhraješ, nepobavíš se

Jedno si ujasněme hned na začátku. Top Spin 3 není arkádovým tenisem typu „sednu a hraju“, ale malinko sofistikovanější simulací tenisového sportu. Pokud si nelibujete v sebetrýznění frustrujícími herními okamžiky, je naprosto nezbytné přejít z úvodního menu plynule do fáze tréninku. Jakýmsi hlavním heslem hratelnosti TS3 by mohl být „timing“. Správné načasování puštění tlačítka totiž zásadně ovlivní směr a razanci úderu, což rozhoduje o vašem úspěchu a neúspěchu. Tréninková část je rozdělena do několika skupin a velmi srozumitelně vysvětlí, jak který úder správně zahrát. Všechny loby a kraťasy je potřeba pořádně dostat pod kůži, jelikož při samotném zápase musí vše probíhat automaticky.
Sadu klasických úderů ještě doplňuje „risk shot“, zpracovaný dostatečně realisticky, kdy míra šance na úspěch klesá s kvalitou přicházejícího míčku. I tento úder má několik typů a jejich použití se odvíjí od určité strategie, kterou by jste si měli zvolit podle stylu soupeřovy hry. Je dobré si postupně naučené údery a pohyby vyzkoušet při ostré hře a zase se vrátit k získání nových dovedností.

Cesta na vrchol

Samozřejmě si můžete zvolit svého oblíbence z výběru profesionálů, jakými jsou Federer, Nadal (PS3 exkluzivní postava), Berdych, Vaidišová, Šarapovová atd. a rozdat si to v exhibici, ale na tom TS3 rozhodně nestojí. Kariéra, vybudovaná od provinčních kurtů až po ochozy obehnané dvorce Rolanda Garrose, je tím, co by mělo nejdéle udržet vaši pozornost.

Na začátku si vytvoříte hráče podle svých představ. Editor je příjemný a nabízí solidní možnost seberealizace, i když kvalit například toho ze série PGA nedosahuje (zajímavým tenisovým detailem je volba, jak moc bude hráč hekat). Následuje několik srandamačů, které nebudete mít žádný problém vyhrát. Pak ovšem přijde vstup na juniorskou túru a jako hlavní cíl skončit do třetího místa na konci sezóny. Jak záhy každý zjistí, obtížnostní skok je velmi strmý, až nevyvážený. Na výběr je sice každý měsíc ze dvou turnajů, jeden těžký a druhý lehký. Ale i v tom lehkém hrají hráči s dvojnásobnými statistikami nežli vy, což už je při utkáních poznatelný rozdíl. Dost času a potu bude stát, než dokážete vyhrávat a tím získávat bodíky zkušeností, které si můžete přidělovat do dovedností jako forhend, bekhend, podání a tak. Za jiné body pak lze nakupovat oblečení a vybavení. Módní kreace se samozřejmě drží v určitém tenisovém standardu, ovšem dají se vytvořit zajímavé modely.

Celkově je mód kariéry velmi jednoduchý. Jen vyberete turnaj a hrajete. Tady si musíte sami určit, jestli je to pro vás výhoda, či nevýhoda. Někomu může vadit absence různých detailů, dotvářejících pocit realističnosti, ať už jde o zprávy v novinách nebo nabídky sponzorských smluv. Nic takového nečekejte. Co už za zápor považuji určitě, je nepřístupnost tréninku přímo z kariéry, tudíž nemožnost trénovat s vlastním hráčem. Je otravné neustále vyskakovat do hlavního menu a zase se vracet. Zklamáni budou milovníci miniher, protože tu žádné nejsou.

Jen se neuhnat

Kromě načasování úderu, vhodného postoje a statistik, se do výsledné kvality započítává i fyzická kondice. Před každým podáním je nad hráčem ukazatel srdeční aktivity a logicky, čím vyšší je, tím hůře se hraje. Pochopitelně tam vrcholový sportovec nezačne chodit, ale na razantnosti úderů, podání a při dobíhání balónů je to znát. S pohybem je ještě jeden menší problém. Většina animací vypadá realisticky a plynule, ovšem jakmile jen na okamžik pohnete analogem doleva a pak rychle doprava, hráč se nepřirozeně zasekne a dlouho trvá, než změní směr pohybu.

Dost negativně také působí prakticky nulová atmosféra. Diváci nevýrazní a studení, potlesky strojené a nespontánní. Sem tam to zahučí při povedených úderech, ovšem hra už nedokáže rozlišit vítězný balón po jednoduché výměně a po přetahované v rozhodujícím momentu utkání při shodě.

Top Spin 3 je kvalitní tenis, který nesází na příliš jednoduchou arkádovou hratelnost, ovšem rozhodně nesklouzává k frustrující hardcore simulaci. Někoho zaskočí až příliš strohou kariérou, někoho naopak potěší. Skutečně by mě zajímalo, kolik ortodoxních tenisových fanoušků je schopno si koupit PS3, jen aby mohli pořádat Federer x Nadal střetnutí. Solidní porci zábavy si užijete i u multiplayeru s kamarády, převážně při čtyřhře, ať už oba stojíte na stejné straně sítě, nebo si dopřáváte luxus čtyř ovladačů a tří kamarádů.

Top Spin 3

Tenis pro tenisové fanoušky. Rozjezd chvíli potrvá, ale o to větší radost z vítězství následuje.

Systém ovládání, přehledný trénink, animace pohybu, čtyřhra s kamarády.