Kauza: Aquatica vs. flOw

29. červen 2009 19:50 / Marek Král / Novinky / Diskuze (7)

Ketara Software vydala pro iPhone hru Aquatica. A kdyby se Aquatica nápadně nepodobala hře flOw (kterou má na svědomí Jenova Chen, spoluzakladatel thatgamecompany), nebylo by na této zprávě nic moc zvláštního.

Jenova Chen (autor nedávného PS3 hitu Flower a nezávislých hříček jako flOw nebo Cloud) objevil Aquaticu na iPhonu a okamžitě rozpoznal svůj rukopis. Nepříliš nadšeně o tom zapípal na Twitter:

„Vypustil jsem zdroj flOw pro lidi, aby se učili. Rozhodně jsem nečekal, že hru uvidím na iPhonu a ještě k tomu bez jediné zmínky o mně.“ Dále cituji: „Prostě jsem dal lidem volně k dispozici kód, pokud by se chtěli učit programovat ve Flashi. Nicméně, oni tvrdí (Ketara Software), že si zdrojový kód napsali sami a od píky.“

Zvedla se publicita celého „nedorozumění“ a Jenova Chen vydal další prohlášení:

„Obrázky i animace v Aquatice jsou takřka identické s původní internetovou hrou, kterou jsem vytvořil. Mám dokonce tušení, že to byli právě oni (Ketara Software) mezi mnoha dalšími, co mě žádali o zdrojový kód flOw. Ale opět, youtube komentáře tvůrců Aquaticy tvrdí, že nepoužili můj zdroj.“

„V každém případě, vždycky jsem si přál vidět originální flashovou verzi flOw portovanou na iPhone. Bohužel to obnáší strašně moc tahanic o práva na IP, od té doby, co je vlastní firma Sony, poněvadž flOw vyšla na PS3. A tak, ačkoli jsme je nesčetněkrát žádali o port, nikdy nám nebylo vyhověno.“

„Měl jsem za to, že tvorba Aquaticy byla taková lichotka, protože napodobují hru, kterou jsem vytvořil na univerzitě a nějak jsem si uvědomil svůj sen mít flOw coby hru pro iPhone. Mohlo být fakt sympatický, kdyby hru udělali jako fan ware a nabídli ji zadarmo. Ale fakt, že vůbec neuvedli flOw a hru nazvali ‘novou, unikátní a kompletně neotřelou, jaká tady ještě nebyla’, je smutné.“

V tento okamžik byla hra nabízena v iPhone App Storu. Byla nabízena zadarmo pro účely limitované promotion. Výsledná cena měla být brzy odhalena. Rovněž se čekalo, jak se k celé věci vyjádří tvůrci Aquaticy. Jejich stanovisko bylo patrné akorát ze sekce komentářů na YouTubu k videu:

„Vlastně, celý zdrojový kód je kompletně, 100% námi napsaný. Prosím, ověřte si fakta, než začnete nepodloženě obviňovat.“

„A taky, co je špatného na osvojení obecného nápadu jedné hry do iPhonu? Tohle tady ještě nebylo, a my jsme to chtěli hrát s pohybovým ovládáním. Je takový obecný pravidlo, že většina her v různých kategoriích je prakticky stejná, jenom má jinou grafiku.“

Dustin Quillen ze serveru 1UP se pídil dál. Kontaktoval tvůrce z Ketara Software a žádal po nich vysvětlení. Jejich prohlášení zní:

„Aquatica nebyla postavená na základech zdrojového kódu vypuštěného firmou thatgamecompany. Můžeme to snadno dokázat tím, že vám nebo komukoli jinému, kdo si o něj zažádá, zašleme zdrojový kód. Poté se udělá porovnání s herním kódem flOw a vyjde snad konečně najevo, že náš zdroj byl psán kompletně od začátku. Rovněž je pravdou, že o uvedení zdrojového kódu flOw jsme neměli nejmenší tušení.“

„Tak abychom to uzavřeli, do hry Aquatica nebyla zkopírována jediná řádka kódu, uveřejněná společností ThatGameCompany. Rovněž se omlouváme za nedostatečné uvedení původního nápadu hry – což bylo všude opraveno, včetně YouTube, iTunes, i na našich vlastních stránkách.“

„Také budeme kontaktovat Jenovu Chena osobně.“

Jak slíbili, tak také přepsali. Z původního popisu „Od tvůrců SpaceX přichází nová, unikátní a kompletně neotřelá hra, jaká tady ještě nebyla“ zbylo „Aquatica je od základů iPhone remake notoricky známé hry flOw, pod níž je podepsaný Jenova Chen ze studia ThatGameCompany“. Alespoň tak to platilo 24. června 2009. Když si dnes otevřeme oficiální stránky Ketara Softwaru se záložkou Aquatica, vykoukne na nás pár smutných řádek o tom, jak se tvůrci omlouvají a kají, že zapomněli uvést své zdroje inspirace. Rovněž ujišťují, že nikoho nechtěli urazit, ani naštvat a že už se nic podobného nebude nikdy opakovat. A jelikož hra „naštvala tolik lidí“, tak ji tvůrci stáhli z oběhu. Ketara Software si závěrem vytyčila, že se bude maximálně snažit, aby napravila pošramocenou reputaci. Otázku: „Jaké plyne ponaučení z této bajky?“ uzavírám srovnávacími videi.

Zdroj: 1UP, Jenova Chen Twitter, Ketara Software, YouTube

Související hry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
11135085
Ice.Beast napsal 30. 6. 2009 v 11.23

To mas fuk, kazdej si vybere slabsi chvilku :)

Nahlásit nevhodný obsah

9977200
ubersexual napsal 30. 6. 2009 v 09.52

Na moment jste mě zmátli, klucí. A pak, k nám vede opravdu dlouhý vedení.

Nahlásit nevhodný obsah

11135085
Ice.Beast napsal 30. 6. 2009 v 00.53

Ono Ti to treba jednou dojde...

Nahlásit nevhodný obsah

9977200
ubersexual napsal 29. 6. 2009 v 23.24

?

Nahlásit nevhodný obsah

11135085
Ice.Beast napsal 29. 6. 2009 v 23.24

Ne asi :)

Nahlásit nevhodný obsah

20802393
much0J_ napsal 29. 6. 2009 v 23.06

Přesně...udělám jednu uspešnejší hru a najednou si myslí že je pán světa!

Nahlásit nevhodný obsah

11135085
Ice.Beast napsal 29. 6. 2009 v 23.03

Nechapu, jsou to dve naprosto rozdilne hry...Pan Jenova Chen by si mel nechat vysetrit zrak, pokud si nevsiml te zmeny barevneho tonu pozadi...

Nahlásit nevhodný obsah