Kampaň NMS nebyla klamavá, rozhodl úřad

30. listopad 2016 15:27 / David Plecháček / Novinky / Diskuze (29)

Patříte mezi zastánce toho názoru, že Hello Games ve své reklamní kampani o No Man‘s Sky lhali? Nebo toto malé studio naopak bráníte s tím, že i když hra měla své mouchy, nakonec dostála tomu, co se o ní naslibovalo? Nechceme dmýchat horlivou diskuzi, ale tou samou otázkou se ve Velké Británii zabýval i úřad, který posuzuje reklamní standardy. O vyšetřování jsme psali na konci září, ale od té doby se k celé problematice nikdo fundovaný nevyjádřil. Na konci listopadu ale ASA (Advertising Standards Authority) rozhodla – ve prospěch Seana Murrayho a jeho No Man‘s Sky. Se zprávou přišel britský magazín MCV.

Úřad několik týdnu sbíral podklady, na základě kterých následně rozhodl. Kromě informací z karty hry na Steamu nebo ze záběrů z již vydaných trailerů se vyšetřovatelé zaměřili i na samotný tým a k jednotlivým bodů požádali o vyjádření i vedení Hello Games. Základním obranným tvrzením byla nejdříve všemi chválená a následně všemi zatracovaná procedurální generace. Díky ní mohli vývojáři pronést, že „každá planeta byla unikátní“ a tím pádem „zážitek každého hráče mohl být odlišný“. Ve spojitosti s reklamou se úřad dočkal odpovědi, že z toho důvodu „bylo velmi složité opětovně vytvořit scény z reklam (čímž se myslí i trailery a screenshoty ukazované před vydáním hry na Steamu, pozn. redakce)“.

Na svou obranu Hello Games pronesli větu, dle které „se všechny prvky ukazované v reklamách ve vesmíru No Man‘s Sky vyskytovaly v množství více než hojném“ a že vývojáři „věří, že k potencionálním zákazníkům hovořili jasně a srozumitelně, a že zážitek, který slibovali, prožil každý hráč, který se hrou strávil průměrné množství času“. Kolik času si pod tímto údajem máme představit, zůstává nejasné. To samé vedení prohlásilo i grafice – totiž že na úroveň z trailerů dosáhl průměrný počet hráčů – přičemž řeklo, že úroveň grafiky v reklamách byla nižší, než čeho bylo No Man‘s Sky schopné.

A teď k tomu, proč úřad rozhodl tak, jak rozhodl, a proč se studio Hello Games vyhlo sankcím. Asi vás nepřekvapí, že hlavním argumentem bylo opravdu procedurální generování celého světa, tedy mechanismus, který hráčům nezaručí, že na stejné prostředí ve hře narazí, ačkoliv určitá šance tu opravdu existuje.

ASA pro MCV vysvětluje několik bodů, na základě kterých rozhodla. V rozporu se záběry nepovažuje kvalitu vody: „Vyžádali jsme si záběry od Hello Games, a usoudili jsme, že se její zobrazení více méně shoduje jak ve hře, tak na gameplay záběrech před vydáním hry.“ Podobná situace nastala i s umělou inteligencí. Poněkud odlišné závěry regulátor vyvodil při zkoumání velkých vesmírných bitev. Ty nejprve vyhodnotil jako méně časté a tuto informaci předal studiu, které ale obratem zaslalo in-game záběry podobného ražení jako v trailerech s poznámkou, že podobné situace jsou ve hře velice vzácné, což úřad jako argument uznal.

A tak bychom mohli pokračovat. Podle úřadu se zkrátka celková grafika hry od možného vizuálu nijak neliší, a výkonný počítač kolikrát dokáže vykouzlit ještě hezčí záběry, než byly k vidění před vydáním hry. „Z vyšetřování vyšlo najevo, že záběry a screenshoty použité jako reklamní nástroje byly opravdu vytvořené přímo ze hry, a uznali jsme, že se Hello Games snažili ukázat svou hru v tom nejlepším světle. Vzali jsme v potaz výše uvedené argumenty, a rozhodli jsme, že reklama je v souladu s tím, jak vypadají záběry, které nám studio Hello Games a nezávislé třetí strany poskytly.“

Pokud se pro vás jedná o ujištění, že s koupí hry dostanete vysněný zážitek, můžete ji pořídit na Xzone.cz

Zdroj: MCV UK

Související hry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20863111
Valvetro napsal 1. 12. 2016 v 13.00

Flois: Určitě jsem to nebral nijak proti sobě. Spíš stejně jako Ty, takové povzdechnutí.

Nahlásit nevhodný obsah

20878494
Flois napsal 1. 12. 2016 v 12.57

Valvetro: omlouvam se pokud to vyznělo proti tobě. Bylo to spíš takové povzdechnutí do éteru. Sem rozmrzelej z toho že článek o takový marginální věci ma takovou návštěvnost a do diskuse se přidá kazdej druhej. Protom když se někde rozjede zajímavá diskuze tak skončí na prvním trolovi...

Nahlásit nevhodný obsah

20861459
daremes napsal 1. 12. 2016 v 11.33

Vtipny. Soudy kvuli hram. First world problems a usmevny nerd rage. To bych mohl zazalovat vetsinu filmu, u kterych slibuji, ze budou bozi, a ve vysledku clovek odchazi nasranej, pac to byla stupidni komercni picovina. Kdyz je nekdo takhle nestastnej, tak at si priste pocka tyden po vydani, precte si nejdriv recenze, podiva se na youtrouby, jak si to hraji a nebo si to nejdriv zpirati, nez si to koupi, a nebude tolik ukrivdenych vasni. Clovek snad vydrzi tyden po vydani a nemusi to mit hned jako nejaky rozmazleny fracek.

Nahlásit nevhodný obsah

20863111
Valvetro napsal 1. 12. 2016 v 09.55

Flois: Tak ono když diskutuješ o určitém problému a tématu, pak přijde někdo, kdo Ti to celé překroutí a mluví o něčem jiném, to si pak může každý myslet co chce. Například nevím, co by mělo být "fanatického" na tom, co jsem psal já. Hru nijak nebráním, ani nehaním, pouze nehledím na danou problematiku z jedné strany. Jednoduššímu člověku ale zřejmě stačí i to, aby si mohl rýpnout, takže pak vznikají všelijaké zbytečné dohady, které nemají se hrou nic společného. Ten kdo chce diskutovat o hře má tedy smůlu. :)

Nahlásit nevhodný obsah

20878494
Flois napsal 1. 12. 2016 v 08.50

ekatake: dnes už se tu celkove tezko diskutuje o hrách, většinou se to stočí k nakymu nesmyslu. Kolikrát si říkám zlatej Gabriel sice byl otravnej ale aspoň řešil hry.

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 1. 12. 2016 v 08.39

Ocelotr2.0: Citace: "A když nic tak je NMS ukázkou mistrovského koderství, jak jiniak si vysvětlit, že zilion galixií zabírá při instalaci z GOG 2,54 GB ?"

No, možná jsi to myslel sarkasticky? Protože pokud ne, tak věz, že u plně procedurálně generované hry je 2,54 GB poměrně HODNĚ, není to vůbec žádná ukázka mistrovství. Ten kód na procedurální generování modelů a textur (které jinak naprosto pochopitelně v moderních hrách zabírají desítky GB) bude mít velikost spíše v řádu kB až MB. Procedurálně generované nebudou textury z menu a UI hry (což bude ale zanedbatelné) a pak hlavně zvuky a hudba. Je v té hře opravdu tolik zvuků?

Nahlásit nevhodný obsah

20877390
Strejda Phil napsal 1. 12. 2016 v 06.48

ekatake: Asi takové to je.

Nahlásit nevhodný obsah

20898974
ekatake napsal 1. 12. 2016 v 02.29

diskutovat s valvetrom je ako hadat sa s nabozenskym fanatikom

Nahlásit nevhodný obsah

20874536
Minstriel napsal 30. 11. 2016 v 23.55

Valvetro: Hele pohledej. Na jednom videu jsem viděl tuším 60 napočítaných lží, které o hře řekl a nebylo to při uvedení na trh ve hře.

Nahlásit nevhodný obsah

20863111
Valvetro napsal 30. 11. 2016 v 20.52

Nironade: Všichni vřískají, jaký je to lhář, protože v jednom nebo dvou videích mluvil o multiplayeru, který tam nakonec není... No ale pokud by byl, k čemu vlastně? Že jeden hráč ze sta za celou cestu možná narazí na jednoho dalšího hráče? Tím to samozřejmě neomlouvám, jen si myslím, že všechno to lynčování spíš působí trapně, z pohledu nezaujatého. Nicméně po posledním updatu docela značně poskočilo hodnocení směrem vzhůru. Což je vlastně jediná cesta, ta hra už může být jenom lepší.

Nahlásit nevhodný obsah

20895528
Nironade napsal 30. 11. 2016 v 20.37

Člověk by řekl, že za klamavou reklamu se bude považovat...no...třeba to,že Sean Murray v každým druhým promo videu na IGN atd vykládal, jak je hra multiplayer a jak to nakonec dopadlo...ASA místo toho zkoumá jako klamavou reklamu něco, co dojde každýmu průměrnýmu Minecraftovýmu letsplayerovi, good job guys!

Nahlásit nevhodný obsah

20877667
Micuda98 napsal 30. 11. 2016 v 20.28

Kvasnica: Souhlasím! :D :D :D

Nahlásit nevhodný obsah

20841627
Silesian napsal 30. 11. 2016 v 20.00

Kdyby to někoho zajímalo, tak tady je dokumentace tohoto případu na stránkách ASA:

https://www.asa.org.uk/Rulings/Adjudications/2016/11 /Valve-Corporation/SHP_ADJ_351045.aspx

Nahlásit nevhodný obsah

20863161
Tataboj napsal 30. 11. 2016 v 19.39

vikyy98: "Každý inteligentní jedinec moc dobře ví, že tohle bylo nascriptované a právě kvůli těmto záběrům jsem naletěl a tu sračku si koupil."

Nahlásit nevhodný obsah

20864651
vikyy98 napsal 30. 11. 2016 v 19.37

To že ASA řekne, že reklama nebyla klamavá, nic neznamená. Podle recenze na hrej je třeba Battlefielld 1 dobrou hrou i když každý ludolog moc dobře ví, že ne.
Recenze by měli dělat lidé, co do hry proniknou opravdu podrobně.

Zpátky ale k věci. Reklama na NMS je minimálně zavádějící. Jasně, že neukazovali 'jinou' hru, ale záběry ze hry před vydáním byly nascriptované. Vzpomeňte si na gameplay trailer, kde v krásné lokaci, kde nic nebyl random. Zvířata krásně pobíhala kolem vás a shlukovala se u vodního toku. Poté se z džungle vyřítil nějaký obří nosorožec.
Každý inteligentní jedinec moc dobře ví, že tohle bylo nascriptované a právě kvůli těmto záběrům jsem naletěl a tu sračku si koupil. Jakmile jsem hru zapl, věděl jsem, že zde je něco jinak a po 5ti hodinách mi bylo jasné, že jsem vyčerpal všechnu náplň hry a takové stereotypní voloviny bych tvořit zakázal (viz Just cause 3, Mad Max...). Druhý den jsem naštěstí hru prodal za stejnou cenu.
Je očividné, že kdyby ukázali hru takovou jaká je, tak by to málokdo koupil.

Nahlásit nevhodný obsah

20877390
Strejda Phil napsal 30. 11. 2016 v 19.30

oktopus: Doporučuji nekupovat,nejvíce refundovaná hra tohoto roku,možná i všech dob a to z dobrého důvodu.Red-icia si nevšímej,je to troll,který v případě NMS nemá žádný argument.

Editováno: 30. 11. 2016 v 19.30

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 30. 11. 2016 v 19.20

oktopus: píšou "můžete", ne "musíte" .. ale chápu, ty sis chtěl kopnout do redakce, která za to nemůže ..

Nahlásit nevhodný obsah

20874230
oktopus napsal 30. 11. 2016 v 17.42

"Zakoupit si ji můžu v e-shopu Xzone?"
A můžu ji zakoupit i v jiném? Třeba v JRC, Mironetu nebo snad na Alze? Díky za odpověď

Nahlásit nevhodný obsah

20877390
Strejda Phil napsal 30. 11. 2016 v 17.05

Ocelotr2.0: Cajk? XD Sony asi muselo dost zaplatit,aby kampaň nebyla lživá,což byla.Kolikrát ten Murray řekl,co tam bude a ve hře to není?
Zrovna ty,který jsi říkal,jak Bethesda vydává zabugované hry,teď říkáš,že je tohle cajk?Zrovna ty?Ten,který má rád kvalitní hry?
Mimochodem,Murray mluvil o multiplayeru ještě pár týdnů před vydáním.Marketing není jen o trailerech.Rozhovory byly například falešné.

Editováno: 30. 11. 2016 v 17.12

Nahlásit nevhodný obsah

20898818
roderix napsal 30. 11. 2016 v 16.42

Ocelotr2.0: No evidetně nevíš nic o programování, ale občas stačí i logicky uvažovat. Takže bych si nechal vyjadřování o úkázce mistrovského kodérství, protože má instalace 2.5 GB.
I s tím logickým uvažováním by ti mohlo dojít že pokud se planety generují, tak při instalaci žádné na disku být uloženy nemusí a proto nezabírají žádné místo. Takže toto úvádět jako ukázku kodérství je dosti mimo.

Nahlásit nevhodný obsah