RDR2 má "fake HDR", čili reálně HDR nemá

30. říjen 2018 13:39 / David Plecháček / Novinky / Diskuze (14)

Není všechno zlato, co se třpytí. Možná právě hrajete Red Dead Redemption 2 a právě teď si říkáte, jak není divoký západ v podání Rockstaru nádherný. V mnoha ohledech je, celý svět je přinejmenším působivý, ale rozhodně není bez chyb. Možná jste i vy narazily na drobné glitche a další chybky, ale možná jste nezaregistrovali jednu drobnost, která obvykle mění výrazně to, jak hra vypadá. Podle všeho totiž nemá HDR.

HDR bylo jedním ze dvou nejvýraznějších marketingových taháků mezigeneračních zařízení v podobě PS4 Pro a Xboxu One X. Hned po 4K byla právě technologie vysoce dynamického rozsahu zobrazování her tím hlavním, proč by měl člověk po novém stroji sáhnout. Drtivá většina nových her na poptávku reaguje tím, že nabízí obojí, čili jak 4K, tak samozřejmě i HDR. Stejně jako Red Dead Redemption 2. Jenže to má háček, protože reálně žádné HDR nemá.

Se zprávou přišlo dnes Digital Foundry, které situaci popsalo trefným termínem „fake HDR“. Po technické stránce se jedná o těžko popsatelný problém, nicméně existují nástroje, kterými lze zjistit, jestli se o HDR jedná či nikoliv. Digital Foundry k rozřešení problému využívá především tzv. svítivost, čili hustotu světelného toku zdroje. Klasický obraz, SDR, by ji měl mít výrazně menší, než HDR.

To v případě Red Dead Redemption 2 ale neplatí. Obvykle je konzolí či jiným zařízením vytvářen obraz, který dosahuje hodnoty až 4000 nitů (HDR), který je eventuálně následně komprimován a jeho hodnoty jsou sníženy na hodnoty, které jsou pro televizi/monitor nebo jiné zařízení nejvhodnější. Rockstar ale ke svému HDR použil opačný proces, kdy z klasického 8bitového obrazu svítivost uměle vytáhne tak, aby seděl pro 10bitový HDR výstup. Reálně se toho ale příliš nezmění.

Můžete si proces představit stejně jako upscalování rozlišení. FullHD můžete vytvořit tak, že jej snížíte ze 4K, ale 4K můžete vytvořit tak, že roztáhnete 1080p. A výsledky nebudou samozřejmě identické. Problematické je to ale v tom, že televize přistupuje k oběma obrazům rozdílně, neboť aktivováním HDR konzole televizi či jinému zařízení přesně říká, jak nasvítit každý konkrétní pixel – ale ta k tomu poté využívá data, která byla vytvořena pro klasické SDR obrazovky.

Podle Digital Foundry to poté vytváří obzvláště mdlé, potemnělé scény, které sice mohou být technicky v pořádku, reálně ale nejsou pro hráče příliš praktické. To je sice typické pro HDR obecně, jenže skutečné HDR poté co se týče svítivosti jde za hranice limitací SDR monitorů, což Red Dead nedokáže. Vývojáři se sice pokusili vykompenzovat tento nedostatek speciálním nastavení HDR jasu, ale ani tak není výsledek stoprocentní.

Red Dead nicméně není první hrou, která se k tomuto kroku uchýlila. To samé se na jaře platilo i pro Nier Automata. Výsledek byl stejný. Namísto HDR hra posílala SDR obraz v HDR kontejneru, díky čemuž televize i konzole rozpoznávaly obraz jako HDR a stejně tak k němu i přistupovaly. Zbývá ale jediná otázka – proč se k tomuto kroku Rockstar odhodlal? Reálně k němu totiž není příliš důvodů. DF spekuluje nad tím, zda tak chtěli autoři dosáhnout filmovějšího zážitku, na druhou stranu dodává, že hry nejsou filmy a, mimo jiné, existuje například důvod, proč hry neběží ve 24 FPS. To už je ale na jinou diskuzi.

Red Dead Redemption ale i tak vypadá skvěle a rozhodně stojí za váš čas a zájem. Pokud jej stále nemáte, můžete si jej pořídit na Xzone.cz.

Zdroj: Digital Foundry

Související hry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20874257
Spratekk CZ napsal 31. 10. 2018 v 12.45

spoock: Není to pořád tak hrozný na ten rozsah, jakej ta hra má. Porovnej to třeba s launchem Zaklínače 3. A pořád ti vyjde, že těch bugů je tu opravdu málo na to, jak velký to všechno je, co všechno se tam dá dělat a kolik interakcí a animací tam probíhá. Tim to neomlouvám, ale pořád si myslim, že bugy co jsou tady jsou opravdu menšího rázu a nemaj vliv na hraní samotný. Viz. třeba KCD, kde dodnes existujou bugy v misích a nejdou dodělat - nebo hůř - dohrát hra.

Editováno: 31. 10. 2018 v 12.46

Nahlásit nevhodný obsah

7739207
spoock napsal 31. 10. 2018 v 09.15

Ta hra má větší problémy, než fake HDR :D
Tuhle jsem doprovázel svou milou na vlak a když vlak odjížděl, táhle za sebou vozku s koňma, .. dojemné loučení.
Doufám, že R* si hodí ještě nějaké přesčasy a hru poladí, páč ta hra bezchybná, jak se mnozí snaží tvrdit, není.

Editováno: 31. 10. 2018 v 09.16

Nahlásit nevhodný obsah

20853112
Enormeon napsal 30. 10. 2018 v 19.46

Nešlo to, protože by to museli přejmenovat na Hard dead redemption. :)

Nahlásit nevhodný obsah

20826131
Slapstick napsal 30. 10. 2018 v 17.44

Za tuhle novinku fakt díky. Mám 4K 10bit HDR tv a celou dobu jsem si říkal že ten obraz RDR2 je takový nevýrazný, jako by byl přes něj šedý filtr. Tak jsem zkusil HDR vypnout a najednou koukám na krásné živé bsrvy. Zkrátka obraz podstatně hezčí. Tak tohle se pánům v Rockstaru fakt nepovedlo. Buď měli udělat skutečné HDR nebo se na to vykašlat.

Nahlásit nevhodný obsah

20874257
Spratekk CZ napsal 30. 10. 2018 v 17.03

uprocker: To je to o čem mluvim. Nesmyslná cena - zejména monitory - jsou důvod toho, že HDR 75% hráčů vůbec nezajímá.

Nahlásit nevhodný obsah

20911257
uprocker napsal 30. 10. 2018 v 16.47

Spratekk CZ: Ja mam HDR10bit panel. Ale dodnes to splacim.

Nahlásit nevhodný obsah

20874257
Spratekk CZ napsal 30. 10. 2018 v 16.33

"HDR bylo jedním ze dvou nejvýraznějších marketingových taháků mezigeneračních zařízení v podobě PS4 Pro a Xboxu One X. Hned po 4K byla právě technologie vysoce dynamického rozsahu zobrazování her tím hlavním, proč by měl člověk po novém stroji sáhnout. Drtivá většina nových her na poptávku reaguje tím, že nabízí obojí, čili jak 4K, tak samozřejmě i HDR. Stejně jako Red Dead Redemption 2. Jenže to má háček, protože reálně žádné 4K nemá."

Chápu konec odstavce tak, že hra nemá 4K rozlišení, nebo co vlastně nemá? Podle mě je úplně jedno jestli hra má HDR nebo ne.

1) kdo má doma HDR 10 televize
2) většinou jsou to HDR 8 modely s fejkovou HDR jako takovou
3) do dneška není nikdo schopnej dělat HDR 10 monitory za přijatelnou cenu, takže ani tahle technologie na současný generaci není aktuální...

Ale jako lákadlo na kliky dobrej článek. To zase jo

Nahlásit nevhodný obsah

7519761
MaxLaMage napsal 30. 10. 2018 v 16.05

Je vtipný, jak moc technicky ten článek působí a musí se vysvětlovat, aby i laik pochopil, o co se jedná. A přitom v reálu je ten rozdíl takřka nepatrný. SPíš to působí jako článek typu "hele, ten Red Dead není dokonalej, cháchá".

Nahlásit nevhodný obsah

20921720
vincentdvorak napsal 30. 10. 2018 v 15.20

4k + HDR je uzasne,ale Rockstar jsou proste takovy,poradnemu fanouskovi nejde o nejake HDR,ale o paradni hru ktera ma super pribeh,vypada graficky krasne a je na delsi dobu hrani ;-) RDR 2 je hra roku a ma vse co potrebuju ;-) a potom God of war + Spiderman a hracske srdce je zahrate :-D ;-) ted jenom cekat na hru roku 2019 a sice The Last of Us II :-)

Nahlásit nevhodný obsah

20919665
Zerosekai napsal 30. 10. 2018 v 15.08

radim: to sem nehrál takže posuzovat nemůžu, ale dost lidí říka že ten systém náhodnejch eventů a tak je BotW dost podobnej, jak říkám nehrál sem tak poměřovat nemůžu, ale obecně s tím jaký recenze RDR2 má to asi tak vysokej mrakodrap nebude. AC podle mě stále nenašlo tu svou perfektní formuli, kterou R* prostě má a maká na ní už roky a roky, zatímco AC se v tom RPG open world stylu jen tak plácá zatím.

Nahlásit nevhodný obsah

20922308
radim napsal 30. 10. 2018 v 15.03

Zerosekai: A na RDR i AC se z vysokého mrakodrapu kouká Breath of the Wild ;)

Nahlásit nevhodný obsah

20898818
roderix napsal 30. 10. 2018 v 14.52

Tak není takový problém, že HDR nemá. Je krásná i bez toho, ale je spíše problém, že je v shopech, v propagaci a pod. psané že 4K a HDR nabízí.

Nahlásit nevhodný obsah

20919665
Zerosekai napsal 30. 10. 2018 v 14.50

Ocelotr2.1: já myslím že co se srovánání AC a RDR2 týče, tak zatímco AC stále přechází na ten open world, stále se dostává do toho RPG stylu a moc se netají tím že se "inspiruje" kde může, tak RDR2 už představu open worldu bere a inovuje ji na další úroven, prostě AC se snaží vyjít schodiště do přízemí zatímco RDR2 už staví další patro

Nahlásit nevhodný obsah

20876350
Ocelotr2.1 napsal 30. 10. 2018 v 14.02

Nemá HDR ? Znám spoustu her, co HDR maj a stojej za prd a vypadaj 10x hůř. WCFTG ? Mnohem lepší je že ta hra je vyplněná v open worldu aktivitama a neni to COPY / PASTE Ubisoft, kde je posledních deset open worldů prašť jak uhoď nemluvě o takovejch PRIMALech co zkopírovali polovinu hry. A z PC vim že "REAL HDR" a "FAKE HDR" přes takový SWEET FX, je rozdíl no .... vo hovnech. REAL HDR na televizi za 60 000 je pecka, ale že by to bylo něco bez čeho by se člověk neobešel ? Všechny tyhle věci nás maj donutit kupovat nový technologie, no využije to pár bohatejch technofilů, udělaj se pro to 2-3 hry jež technologii vyždímaj na max. a další to maj jen na krabičce a efekt ve hře neznatelný. Viz. 3D ve filmech a jedinej film co to využil byl AVATAR před deseti rokama. Ostatní filmy vypadaj jak dětský LEPORELO a postavy nejsou plastické, spíš jako vystřižené z časopisu ABC a podlepené kladívkovou čtvrtkou.
Takže RDR2 nemá HDR zato má stabilní framerate. Neni to lepší ?

Dotaz na redakci. Jak vypadají ve světle RED DEAD REDEMTION 2, poslední dva ASSASIN CREEDY ? Samozřejmě se ptám jen proto abych moh na Ubisoft naházet nějakou tu špínu jinej důvod tam opravdu není.

Editováno: 30. 10. 2018 v 14.16

Nahlásit nevhodný obsah