Massive Action Game Recenze M.A.G. - Massive Action Game

M.A.G. - Massive Action Game

Ulrik_

Ulrik_

12. 2. 2010 23:31 13

Píše se rok 2025 a protože se státy rozhodly, že financovat vlastní armádu je moc nákladné, převzaly tuto roli „bezpečnostní agentury“, což je i dnes eufemismus označující žoldnéře, kteří zabíjejí, kde se jim řekne a jak se jim řekne, samozřejmě dle smluvní částky. Zajímavý nápad, ale má jednu slabinu – ony agentury začnou vést válku spolu, protože když dostatečně soka oslabí, ten se bude muset stáhnout z byznysu a na ostatní slimáčky zbude více kapustičky. A tak se do sebe pustili tři největší kontraktoři a hráč si na samotném začátku vybere, čí barvy chce hájit.

Řekni mi, za koho hraješ, a já ti neřeknu, jaký jsi

První organizací je Valor Company, jehož členové se rekrutují z bývalých vojáků amerických, kanadských, britských a mexických sil. Valor jde zlatou střední cestou, má solidní vybavení, ale jako hlavní zbraň chce využít zkušenosti vojáků z bitev a umlátit soupeře svými veterány. Což platí na papíře, ale už ne ve hře, o čemž si povíme za chvíli. Druhým uskupením je S.V.E.R., což je zkratka pro Seryi Volk Executive Response, banda žoldnéřů, kteří pochází z Blízkého východu, Indie, post-sovětských republik a jihovýchodní části Ruska. Spojuje je ideový odpor vůči nadvládě megakorporací a útlaku nacionálních států a hegemonů, ale ve skutečnosti jde jen o to naverbovat dost nasr... zapálených mužů, z nichž se vyfiltruje jádro stejných veteránů, jako má třeba Valor. Veškeré vybavení je co nejlacinější a na bojišti na rozdíl od drsoňů Valoru, kteří vypadli z Komanda, vypadají vojáci S.V.E.R.u jako hodně naštvaní a radikalizovaní ekologičtí aktivisté a odpůrci MMF. Třetím do party je pak evropský hi-tech Raven Indsutries. Sídlo v Rakousku, důraz na německou preciznost a morálku, z toho nemůže vzejít nic jiného než banda perfektně vybavených vojáků, kteří vypadají jako jediní z této trojice skutečně profesionálně. Tedy ne, že by jim v reálu model „voják budoucnosti“ tolik pomáhal, ale jakmile na vás vyběhne zpoza rohu něco s přilbou, kevlarem, spoustou optiky a oblečkem jak z Hvězdné pěchoty, víte, že je to Raven (kdybyste si náhodou na začátku nevšimli proti komu bojujete).

Po zrekrutování proběhnete cvičákem, kde získáte první level a zkušenosti (reálné i herní) a pak až do osmého levelu máte k dispozici mód Sabotage, kdy se proti obě postaví útočník a obránce (M.A.G. hraje jenom na rozdělení útočník/obránce), přičemž cílem toho prvního je obsadit dva body a následně zničit odemknuvší se třetí a to v počtu 32 na 32 hráčů, a mód Aquisition, kdy jde o ukradení protivníkovy mobilní techniky, tentokrát 64 na 64 hráčů. Nu a na osmém levelu se vám odemkne ultimátní mód Domination, kdy se proti sobě postaví 256 hráčů po osmi týmech. Útočník zde musí obsadit co nejvíce kontrolních bodů, jimiž obránci způsobuje poškození základny. Pokud ji poškodí dostatečně, vyhrál. Ještě existuje tréninkový mód Supression pro příslušníky stejné frakce, ale bývá problém sehnat dost hráčů.

Toto je můj tým! Nebudu se od svého týmu vzdalovat! Tým je mi vším!

Pokud jste fanoušky Halo, MW1 a 2 a kdoví čeho ještě, hodně rychle si zvykněte na jiný styl než jste možná praktikovali. Tohle je hra pro skutečné (no, „skutečné“) vojáky a ne bandu Rambů, kteří se tak rádi prohání ve většině dnešních multiplayerových stříleček. Pokud se rádi trhnete od party a vydáváte se na lov, M.A.G. vás to brzo odnaučí. Sólování nijak neoceňuje a spoluhráči jej trestají, často nemilosrdně. Ne nadarmo je považován nejmenší mód, velikostí se rovnající tomu největšímu, co nabízel MW, za nejméně strategický. V čele každé osmičlenné jednotky je velitel, který může určovat cíle. Zkušenosti získané u těchto cílů se zdvojnásobují a slouží jako odměna či spíše motivační faktor (kterým by ale v první řadě měl být pocit odpovědnosti k týmu, potažmo celé armádě). Velitel disponuje i několika perky jako zrychlené dobíjení ostatních vojáků kolem, ale to není jeho hlavní funkce. Jeho funkcí by hlavně měla být koordinace svých svěřenců (mikrofon není nutností, ale pokud jej nemáte a chcete hrát velitele, je to hloupost a ostatní vám to dají sežrat) a samozřejmě i koordinace s nadřízenými – jsou ještě velitelé čet (víc vojáků na povel) a OIC, kteří mají na povel celou armádu a pěkné vlastnosti typu „zpomalíme protivníkovi respawn“ či „zablokujeme radar“. M.A.G. sází právě na systém velitelů a týmové práce. Skutečně si tedy rozmyslete jaký styl hry vám sedí. Tady de facto musíte plnit rozkazy, protože vandrující sólisté jsou na nic týmu i sami sobě. Jeden hráč provedl experiment, kdy celé kolo probíhal, jako byl zvyklý z CoD, a i přes jeho úspěchy v zabíjení měl na konci polovinu zkušeností nejúspěšnějšího hráče – kterým byl shodou okolností technik/medik. Ostatně ne nadarmo je za oživení spoluhráče dvojnásobek zkušeností než za zabití protivníka.

Ten umí to a ten zas tohle...a nikdo neumí všechno

M.A.G. sám o sobě nemá povolání. To, čím jste, definuje to, co si vezmete sebou do boje. Jste ale limitováni hodnotou jednotlivých předmětů, které si odemykáte za získanou zkušenost, stejně jako perky. Nejde mít nejtěžší zbroj, miny, medkit a vylepšenou pušku. Tím se poměrně vhodně filtrují požadavky na intuitivní rozdělení do rolí a zároveň nejste ve své tvořivosti ničím limitováni. Můžete hrát jak vyhraněné role jako těžký assault, commando, medik či technik, tak i kombinované. Můžete si udělat defenzivního technika-medika, který sebou potáhne samopal a bude mít slabší vestu nebo assaulta s medkitem pro případy potřeby (a přitom holt oželíte třeba granáty nebo vylepšená miřidla). Hlavní je ale zodpovědnost k týmu a flexibilita. Během bitvy nejednou přepnete mezi jednotlivými kombinacemi vybavení, protože každá situace vyžaduje něco jiného a umírat (a tedy mít prostor na přehození) budete často. Ono zorientování se v situaci je možná nejdůležitější vlastností jíž pro M.A.G. musíte mít. Neoživovat spolubojovníka když přes něj stejně létají stopovky, opravit bunkr spíš než běžet za killem transportéru, obětovat a hodit kouřový granát se než se krčit za bednou. Ono sebeobětování pro tým hraje roli i při stavbě výstroje. Málokdy přímo a nikdy bodově neprofitujete z takových detektorů pohybu, ale bez nich to nejde a každý inteligentní hráč vám bude vděčný.

Jsme jen lidi, bohužel...

Bohužel, největší slabinou M.A.G.u jsou právě inteligentní hráči. Spousta se na servery navalila z jiných her a aniž by si přiznali, že ve hře 128 na 128 se hraje podle jiných pravidel, zkouší osvědčené taktiky, které zde ale nefungují. Heroický útok na základnu tady nic nezmůže, protože vás sleduje někdy i desetinásobek zbraní, než jste zvyklí. Počet fragů hru nikdy nevyhraje. Naopak to, že se oddělíte od týmu, vás jen oslabuje. Hra je nemilosrdná k notorickým sniperům. Sniper M.A.G.u musí postupovat, pracovat pro tým a krýt vykonávání úkolu, ne hledat fragy. Tady skvěle vstupuje do hry činitel velitele. Pokud je zodpovědný, zkusí chybujícím vysvětlit, kde dělají chybu a posléze provede další opatření. Zažil jsem hru, kdy trojice z osmi hráčů kempovala se sniperkami na začátku mapy a hledala zcela hloupě laciné fragy. Když neuposlechli ani po třetí výzvě, velitel se vrátil a za tichého souhlasu jednotky všechny tři zastřelil (friendly fire funguje, takže pozor kam házíte granáty). Vzhledem k tomu, že zkušenostní postih za zabití tří kolegů smaže jediný splněný dílčí úkol, nemusí ho tato část trápit. Není třeba dodávat, že se ona trojice po uplynutí spawnu více snažila zapojit a pro atmosféru taková událost udělá hodně.

Samotné rozdíly mezi frakcemi nejsou velké. Zbraně se v účinnosti liší minimálně a i když zde je jistý rozdíl, ve vřavě bitvy nevnímáte, zda jste na zabití maníka v nejtěžší zbroji potřebovali pět nebo šest nábojů. Větší rozdíly jsou v mapách, každá frakce má svou domácí. I když by některé prvky chtěly odladit, kupříkladu hysterie některých hráčů, kteří propadli internetovému šílenství a pláčí, že S.V.E.R. má nejlepší mapy a občas když zjistí, že útočí na S.V.E.R., se houfně logují pryč (čímž pokazí hru všem ostatním, kteří chtějí hrát a přemýšlet), je bezpředmětná. M.A.G. vyžaduje myšlení a snahu o překonání protivníka takticky. Hlavně nováčci mají tendenci zaútočit přímo a pak se diví, že to nejde a nejde. Tady je ale právě na jednotlivých velitelích, aby stanovili taktiku (a vojácích, aby je poslouchali). Bohužel, často se setkáte s nezkušenými či hloupými hráči i na postu velitele. Důkazem budiž posílání bombardérů i když ještě stojí protivníkova protivzdušná obrana, neznalost systému FRAGO (prioritní cíl) a absence komunikace.

Je jen otázkou, zda se neflexibilnost hráčů nestane zkázou M.A.G.u. Občas hra může být pořádně frustrující, občas úžasná. Zažil jsem kola kdy nebyl tým schopný pracovat pohromadě a všichni se rozutekli po mapě. Není to žádná legrace se de facto nudit a nechat zabíjet půl hodiny (časový limit Domination). Jindy jsem ale zažil perfektní koordinaci, sled velení, vše běhalo jak po drátkách a pocit války (tedy toho lepšího, na monitoru hezky vypadajícího) byl tu! Zipper musí ještě odladit několik nedodělků jako je transparentnost některých objektů, trochu přesílené lehké kulomety, jedna mapa Ravenu, která frakci zbytečně znesnadňuje obranu a odměnu pro veterány, kteří dosáhli limitního 60. levelu. Jinak ale pře M.A.G.em leží velká budoucnost – pokud mu pomohou hráči. Nabízí skvělou atmosféru, bitvy ve škále dosud nevídané a taktické možnosti, které spousta z nás dlouho chtěla a nedostávala. Jenže zatím si to kazíme sami.

Massive Action Game

Důraz na týmovost, atmosféru a taktiku jsou hlavními devizami této akce, která proti sobě dokáže postavit doslova stovky protivníků. Škoda, že si ji často zbytečně kazíme sami svou nevyzrálostí.