ModNation Racers Recenze ModNation Racers

ModNation Racers

Jiří Pavlovský

Jiří Pavlovský

6. 5. 2010 22:30 7

Jsou věci, které prostě fungují dokonale a není na nich třeba nic měnit. Už stará dobrá hra Rollcage (pamětníci smí setřít slzu) stanovila pravidla akčních závodů, která se dodnes dodržují s přísnosti, s jakou ortodoxní židé přistupují k plnění manželských povinností. Pravidla jsou jednoduchá: máte tratě v zajímavých lokacích, auta (obvykle trochu podivná), všudypřítomné zkratky, občas nějakou tu překážku... a hlavně zbraně! Zbraně! Rakety, miny, elektrické petardy a prostorové tunely. Všechno to sbíráte cestou (obvykle netušíte, co na vás zbude) a hned to buď použijete na ty parchanty, co mají tu drzost, že jsou rychlejší než vy (kéž by něco podobného bylo možné i na českých dálnicích), nebo to syslíte, až se vám zbraň sbíráním dalších bonusů změní na superzbraň. Zapomněl jsem na něco? Jasně, na zrychlovače, na možnost spustit superpohon, na štíty, na body za efektní jízdu, na skokánky a podobné lahůdky.

Je to hezké, je to zábavné, funguje to... a hráli jsme to už snad milionkrát, s Mariem, Donkey Kongem, muppeťáky, s dalšími prevíty. Takže proč sahat po ModNation Racers? Co mají navíc, co jiné hry nemají? Roztomilou grafiku? Zajímavá prostředí?

Nenechte se vysmát, to k „mario-kart-race“ hrám patří. Tak co tedy?

Udělej si sám

Takže nejdřív to obvyklé. Můžete je hrát jak s parťáky na jedné televizi, nebo přes internet. A je hned zábavnější, když vás sejme někdo známý na druhém konci internetového potrubí, než když vás smázne počítačová inteligence. Moment... řekl jsem zábavnější? Chtěl jsem říct „totálně k nasrání“. Hned si chcete dát odvetu, abyste mu to oplatili. Zvláště když se všechno eviduje a nejlepší hráči získávají své vlastní sochy a vůbec jsou vám předhazováni jako chytřejší sourozenci.

A druhou extra věcí, která tu je k dispozici, je – vlastní výroba. Všechno, co se ve hře objevuje, postavičky i auta, si můžete vyrobit. A podobně jako v Little Big Planet, i tady dostáváte za vyhrané závody další obličeje, nosy, uši, nové druhy vozidel a všechna možná vylepšení. Možnosti jsou nekonečné. Postavy mohou mít kůži různých barev, pruhů, teček, můžou být hladké nebo šupinaté či kovové, můžete si vybrat z více než 200 druhů očí, pus a tak dále. A pak tu ještě máte trička, kalhoty a jiné artefakty... a až se dost vyřádíte, můžete si začít budovat svůj vůz, moderní závoďák na parní pohon a s větrníkem vpředu na kapotě. Vyrobit si můžete i nálepky, které skládáte dohromady ze základních tvarů. Je to tak jednoduché, že efektní nálepku zvládne i grafický negramot... nebo spíš negrafot... prostě nějaký negr. A o všechno to se můžete podělit na internetu, pochlubit se a nechat si to oznámkovat.

Dobře, takže máme závodníka i vůz. A co nějakou trať? Není nic snadnějšího! Vytváříte ji jednoduše – vyberete si prostředí (poušť, hory, pobřeží, džungle) a jízdou parním válcem (u kterého navíc ovládáte stoupání a klesání) vyválcujete trať. Pilníci si pak můžou vyhrát s rozmístěním bonusů, budov, stromů a dalších prkotin, flákači mohou udělat jen základy a počítač dodělá zbytek. Můžete i nastavit, kde bude stát slunce a kam bude vrhat stín, jaké budou mraky a kam až vystoupá oceán.

Všechno to vytváření je jednoduché, zábavné a chytlavé... a počkejte, až se připojíte na net a zjistíte, s čím přišli ostatní.

Do kolečka, dokola

Ve chvíli, kdy vás už přestane bavit vytvářet si řidiče a káru, můžete hupnout do auta, projet se po náměstí a vybrat si, kam zavítáte. Řekněme, že pro začátek si zkusíte vybudovat kariéru. Hra pro jednoho hráče má příběh a komediální styl, připomínající lego gamesy. Má i komentátory a něco kolem třiceti tratí. I když vám k postupu na další trať obvykle stačí dojet jako třetí, při každém závodě máte i nějaké vedlejší mise – třeba získat určitý počet bodů, projet všechny zkratky, zlikvidovat nějakého závodníka nebo si to rozdat s jiným slavným motoristou. Na trati nacházíte i bonusové mince, za které si pak můžete nakoupit další vylepšení.

Ale jasně, sólová hra je jen taková rozcvička před tím hlavním. K připojení na síť a změření sil s ostatními příslušníky druhu homo sapiens. To jednak zjistíte, jakou mají lidé fantazii a co všechno dokáží vytvořit – od superhrdinů až po monstra. Ovšem nepřišli jste je obdivovat, přišli jste jim nahnat do plic prach zvířený vašimi pneumatikami. Tak do toho! Jezdí se obvykle na několik kol a znalost zkratek (a dobré nervy) jsou podmínkou.

Sázkou na internetovou komunitu a lidovou tvořivost hra připomíná Little Big Planet. Až tedy na to, že vytváření věcí u ModNation Racers je mnohem jednodušší. Je tak snadné a příjemné, že si budete dělat tratě a auta a postavy jen pro tu radost nad tím, jak vám to jde. Pokud chcete zábavnou a zcela nerealistickou závodní hru, tak nehledejte dál. Zabaví vás sólo a zabaví vás, i pokud si to budete chtít rozdat se známými i se zcela neznámými lidmi.

Hra má v podstatě jen jediný kaz. A tím je doba nahrávání. Než se dostanete k závodům, musíte absolvovat i dvě nahrávací obrazovky, přičemž jedna trvá skoro až celou minutu! A jelikož nahrávat budete dost často, tak to po chvilce začne dost otravovat. Škoda. Nebýt tohohle, tak máme před sebou téměř dokonalou hru... respektive perfektní vybroušení už od začátku dokonalého systému.

ModNation Racers

Mix akčních závodů typu Mario Kart a her „udělej si sám“ ve stylu Little Big Planet. ModNation je skvělá, uživatelsky snadná a chytlavá hra, se spoustou možností, určená hlavně pro internetové hraní. Nevýhodou je jen dlouhé nahrávání.