MotorStorm Pacific Rift Recenze MotorStorm: Pacific Rift

MotorStorm: Pacific Rift

Jan Horčík

Jan Horčík

5. 11. 2008 23:00 7
Reklama

Sliby, chyby. Pochopitelně, že Sony chtěla před dvěma lety ze své PS3 udělat božský herní přístroj. Hory i doly se měly v závodně-destrukčním opusu jménem MotorStorm měnit podle toho, jak moc se na nich jezdí a bourá. Z technologicky příliš náročného konceptu nakonec sešlo a MotorStorm byla prostě "jen" kvalitním launchovým závodním titulem - s několika neduhy.

Když jsem měl možnost letos v květnu sledovat na PlayStation Day 2008 vystoupení kreativního ředitele Evolution Studios, holohlavého Paula Hollywooda, který svým vpravdě filmově drsňáckým podáním a prapodivným (welšským?) přízvukem vynesl MotorStorm: Pacific Rift opět do modravých obláčků herního nebe, nemohl jsem než zapochybovat. Nepřesvědčila mě ani tehdejší hratelné demo, sic šlo tehdy ještě o poměrně ranou verzi hry.

O půl roku později dřepím zabořený v redakční pohovce a sleduji nahrávací obrazovku review verze nového MotorStormu. Namlsaný z nedávného, skvěle hratelného Pure očekávám extrémní zábavu hned od začátku, přehledná menu, skvělou muziku, v rámci možností i oku lahodící grafické zpracování. První poznatek: nahrávací časy jsou kratší než u původního MotorStormu, což potvrzují i další hráči. Čekání skončí vždycky v tu pravou chvíli těsně předtím, než si začnete říkat "tohle je sakra next-gen?" Dělám si první pomyslné a vskutku bezvýznamné plus. Na opravdu dobrý zážitek se přeci vyplatí si klidně i počkat.

Jedním z největších přínosů "dvojky" (ačkoliv skutečná dvojka nejspíš teprve přijde) je osm nových tratí, celkem tedy ve hře najdeme šestnáct okruhů, které lze jezdit za různé denní doby. Už to nejsou původní spíše pouštní, vyprahlé a do hněda laděné pustiny, "děj" se tentokrát přesunuje na bujnou vegetací prorostlý ostrov významně inspirovaný Havají. To je samo o sobě je vítanou změnou, vizuální požitek je bohatší a příjemnější. Přibyla také nová třída vozidel, brutální Monster Trucky. Všechny staré známé stroje jsou k dispozici i nadále - motorky, čtyřkolky, buginy, rallye, malé i velké trucky.

Pokud ke hře zasedne naprostý nováček, čeká na něj během úvodních pár desítek minut nepříjemné překvapení. Chaos. Totální, neuspořádaný chaos. Ať už si volíte jakoukoliv trať a vozidlo, bude vám připadat, že stroje jsou těžko ovladatelné, fyzikální systém pořádně ztřeštěný a "finální" animaci, při které se řítíte do hluboké rokliny, případně padáte z vysokých útesů přímo do moře/lávy, uvidíte častěji, než by bylo zdrávo. Budou vás otravovat neustále srážky s listy palem (za nimiž se možná ukrývá šutr, kdo ví), kusy dřeva a jiné nedokonalosti návrhu jinak zajímavě designovaných tratí.

Jenže tohle všechno trvá jen chvíli a jen pokud jste nehráli předchozí díl. Pokud ano, zvyknete si na dynamiku hry mnohem rychleji. MotorStorm: Pacific Rift je opět o jediném, tj. o brutálních závodech, které neznají pravidla. Jakmile vám ovládání přejde do krve, naučíte se používat nezbytné nitro, zapamatujete si některé úseky tratí, naučíte se hlavní poučku (zbytečně nepospíchat!), najednou to do sebe všechno geniálně zaklapne a Pacific Rift nabídne úžasné zážitky. Pocit rychlosti je občas velmi intenzivní, i když osobně musím přiznat, že ne tak intenzivní, jako v případě Pure. Jenže co Pure nemůže nabídnout, to jsou báječné souboje mužů na čtyřech a více kolech - když se 16 závodníků v úvodu rozjíždí, mela před vámi může nabýt takřka válečných rozměrů. Monster truck si přejíždí malé buginy, rallye káry i menší trucky s lehkostí hovnivála valícího svou hroudičku. Velké trucky před sebou tlačí všechno, co se jim připlete do cesty a kosí ostatní jako mouchy. Z hbitých motorek odlétávají vzduchem jezdci přímo pod vaše kola. Mimochodem, pokud jste někdy třeba na YouTube zhlédli jak vypadá katapultování posádky auta při ošklivé autonehodě, pak jistě "oceníte" engine Havok, který se o to samé stará v téhle hře. Vypadá to přinejmenším velmi podobně a možná ani ne tak přehnaně.

Fyzika pracuje velmi zajímavě také v momentech, kdy se auta před vámi "svlékají" ze svého šasi a vy se v rychlosti probouráváte jejich zbytky, přičemž ze strany na vás doráží právě ten Monster Truck, který za to všechno může. Jenže vy jste rychlejší a hbitější, takže stačí dupnout na nitro a odfrčet pryč. Nitro se nesmí držet příliš dlouho, jinak hrozí výbuch. Tvůrci se rozhodli pro zajímavou novinku, kterou je voda. Voda, ať už na zemi nebo padající ze vzduchu, dokáže váš motor ochladit, čímž nitro vydrží déle. Při běžných závodech se dá s touhle featurkou zajímavě taktizovat, ale zásadní důležitosti nabývá v módu Eliminator, kde poslední v závodě po 15 sekundách vybuchne. Zajímavý a svým způsobem zábavný - například když hrajou dva nebo tři střídající se lidi - je i mód Speed, kdy postupně projíždíte checkpointy, které přidávají čas k časovému limitu. Co jsme se u jednoho takového závodu s kolegou Dobrovským nasmáli...

V samotném úvodu hry vás na bouřlivé závody v hustém lesním porostu naladí překrásné renderované intro. Nejspíš má být i jakýmsi mementem - "takhle to kluci a holky mohlo vypadat". Anebo možná ne. Každopádně, grafické zpracování samo o sobě není špatné, ale ani nijak úžasné a od takového stroje jako PS3 bych čekal klidně i o stupeň víc. Některé tratě, zejména ty lávové, vypadají jak Mordor z roku 95. Prostě hnusně. Jiné, táhnoucí se na úpatí vysokých hor nad mořem, zalité sluncem, zase dokážou vaši pozornost uhranout natolik, že se na (často osudovou) chvíli zapomente soustředit na samotný závod.

Online multiplayerová komponenta opět představuje zásadní součást nového MotorStormu. Navíc přibyl také split-screen až pro čtyři hráče, na který sice potřebujete opravdu velkou HDTV, ale zábava to může být vpravdě pekelná. Zejména pokud si správně nastavíte poměr hlasitosti mezi řevem motorů a hudebním doprovodem, opět pečlivě vybranými nářezovými peckami. Rada na závěr: v žádném případě nenechte hudbu zaniknout v ostatních zvucích!

MotorStorm Pacific Rift
PlayStation PlayStation 3

Verdikt

Solidní závodní řežba, která sice nováčkům zabere nějakou tu hodinku, ale jakmile si zvyknou, užijí si pekelně zábavného chaosu. Staří harcovníci do toho můžou rovnou vlítnout po hlavě a ponořit se do hlubin chaosu.

Co se nám líbí a nelíbí?

Šestnáct tratí, Monster Trucky, vozidla rozpadávající se na malé kousíčky, spektakulární bouračky, skvělý pocit z předjíždění a soubojů, split-screen, Elimination a Speed mód.
Zpočátku se létání z útesů dolů a bourání do "neviditelných" překážek koná až příliš často. Tratě by zasloužily přehlednější ukazatele, lávové okruhy celkově lepší grafické podání.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama