Sorcery Recenze Sorcery

Sorcery

Jiří Pavlovský

Jiří Pavlovský

12. 6. 2012 22:00

Když se podíváte na ovladač Move k Playstationu, tak jedna z věcí, které vám připomene (hned po přístroji, kterým si mohou ženy dělat dobře), je magická hůlka. Taková trochu obézní magická hůlka s žárovkou na konci, ale pokud máte trochu fantazie a Harryho Pottera v knihovně, tak vám to magickou hůlku stoprocentně připomene. (Na druhou stranu, pokud máte trochu fantazie a Harryho Pottera v knihovně, tak vám magickou hůlku připomene absolutně cokoliv – od uniformovaného policisty až po jezero Bajkal.) Takže je celkem logické, že ovladač Move posloužil právě jako simulátor magické hůlky.

Člověk by řekl, proč něco podobného nevzniklo už dřív... ovšem pravda je taková, že se hra Sorcery plácá už od roku 2010 a teprve teď se doplácala do herních konzolí. Obligátní otázka: Stálo to čekání za to? A obligátní odpověď: To se dozvíte v naší recenzi.

Magické mávání

Hra sama je poměrně jednoduchá. Pohybovým ovladačem vykračujete s hrdinou vstříc dalším a dalším hordám protivníků a máváním ovladačem Move je sestřelujete. Ovládání je fajn a pokud držíte ovvladač správně, tak dokážete sesmahnout kouzlem i soupeře, který je nahoře na cimbuří. Dokážete dávat kouzlům i falše, takže opíšou oblouček a sejmou protivníka schovaného za sloupem... ale to už je trochu těžší a tak doporučujeme spíš jen trochu popojít a dostat ho napřímo.

Ze začátku je to lehké, ale s postupem dál a dál hrou se budete muset učit nové kombinace. Kupříkladu získáte schopnost vyvolávat zamětřesení, které vám pomůže, pokud proti vám bude stát protivník vyzbrojený štítem. Nejdřív s ním musíte trochu otřást, aby přišel o štít a teprve pak ho můžete sejmout bleskem. Brzo také najdete svůj vlastní magický štít, za kterým se můžete krýt a kterým se dají prorážet stěny... a naučíte se míchat lektvary a experimentovat s nimi. Některé vám jen přidají na síle, některé ale fungují jako demoliční kouzla (které ovšem musíte nejprve nabít likvidací protivníků). S ovladačem budete i opravovat rozbité schody a mosty (což trochu přípomíná Lego Star Wars), odsouvat balvany či otvírat dveře zámkem.

A to to je jen tak pro začátek. Jen co si zvyknete na to, co dostanete a na možnost využívat i prostředí (třeba když vrhnete magický blesk skrz ohniště, získáte magický hořící blesk – s daleko větší ničivější sílou), začnou přicházet teprve ty pravé magické orgie. Jedním pohybem dokážete svůj magický nástroj přepnout z prostého bleskometení nejprve jen na vysílání zemětřasných vln, poté dokážete protivníky mrazit (asi nejfunkčnější kouzlo – zmrzlý protivník se jednak nehýbe a jednak pak do něj jen stačí praštit a rozpadne se na kusy... pokud v ledu nezkolabuje sám od sebe), odfoukávat je větry (neměli jste jíst ty fazole) či grilovat pomocí fireballů. A jednotlivá kouzla se dají i kombinovat. Třeba vyvoláte větrný vír, do toho pak hodíte fireball... a máte hořící větrný vír, sen každého pyromana.

Problém je jen v tom, že přece jen přepínání mezi kouzly není tak úplně rychlé a tak je obvykle jednodušší držet se toho jednoho, co máte po ruce a maximálně ho kombinovat s bleskem.

A teď špatné zprávy

Zatím to vypadá jako pecka, ale není to tak úplně dokonalé, jak by se mohlo zdá. Osobně jsem měl docela problém s tím, že hrdina, kouzelníkův učeň Finn, je blb. Je to takový ten rozverný filuta, co se všude cpe, dělá věci, o kterých mu všichni říkají, aby to nedělal, ale on stejně vleze, kam nemá, způsobí katastrofu a vy to pak musíte do konce hry řešit. Bohužel ani pak se nestane o nic menším kreténem. Jeho ustavičné hlášky jsou tak děsivé, že bych uvítal možnost zahrát si za obludy a roztrhat ho na kusy. Ale to je otázka osobních preferenci. Určitě se najdou hráči, kteří mají rádi, když jsou jejich postavy rozjívení pablbové. Horší je to už se samotnou hrou.

Na začátku vás rozhodně okouzlí. Grafika je v keltském stylu, příjemně jsou dělané i filmové scény a i hudba dosypává do hry trochu atmosféry. Je to opravdu hezké. Jenže... je to pořád stejné. Jednak po klasickém prostředí hrobky nepřijde hra s ničím zajímavějším a dostanete jen vydrancované městečko a pak nějaké ty skalní lučiny. Nic, co by vás překvapilo nebo uchvátilo. A to stejné se dá říct o herní náplni. Nápad s magií je dobrý a nějakou dobu vás určitě bude bavit, ale bohužel se hra velmi rychle stává stereotypní. Nepřátel je moc a jsou dost stejní a tak se jen koukáte, jak odevšud vylejzají a pražíte do nich magií. V jednu chvíli se dokonce vrátíte zpátky na začátek, do prvních kobek... a to pak teprve začnete skřípat zubama. A i když tvůrci občas přihodí nějaký nový nápad (třeba míchání magických elixírů, nebo proměnu do podoby zvířete), tak větší část hry jen jdete stále stejnými kulasami vpřed (s malými odskoky do tajných chodeb pro poklady), ze všech stran na vás útočí stále stejné obludy a vy je zabíjíte. Je to spíš o počtu než o síle. V podstatě máte dva větší a zajímavější bosse skoro hned na začátku a pak dlouho jen potěr.

Možná je dobře, že je hra tak krátká. Když sebou hodíte, tak jí můžete mít dohranou tak za šest hodin, což je tak optimální doba, kdy ještě zábava převažuje (aspoň trošku) nad nudou. Dál už by to asi bylo krizové.

Pokud máte Move ovladač a nevíte co s ním, tak je Sorcery splnění vašich snů. Ovladač využívá obstojně a navíc to není špatná hra. Není to ale ani nějak skvělá hra. Má dobrý nápad a ten celkem obratně využívá... ale kolem toho nápadu nikdo nevybudoval dostatečně strhující gamesu. Sorcery chvílemi skoro připomíná pouťovou střelnici (tedy s tím rozdílem, že na pouťové střelnici obvykle nikdo nestřílí po vás). Je to škoda, mělo to našlápnuto na lepší gamesu... ale když si budete hru dobře dávkovat, aby vás nestihla znudit, tak si těch šest hodin poměrně užijete a oceníte i dobré nápady a efektní kouzla. Není to zázrak, ale co se dá dělat - magie není žádná sranda.

Sorcery

Dobrý nápad s pěknými detaily, ale sama hra, do který je zasazen, je poměrně stereotypní – stejné prostředí a stále stejní protivníci. Magická hůlka by se dala využít i zábavněji.