UEFA Euro 2008 Recenze UEFA Euro 2008

UEFA Euro 2008

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

30. 3. 2008 22:00 5

Česká fotbalová reprezentace se i přes místy ne příliš přesvědčivé výkony dokázala probojovat na závěrečný turnaj mistrovství Evropy do Rakouska a Švýcarska, a to dokonce z prvního místa v kvalifikační skupině. Nechme stranou spekulace, zda naši elitní čutálisté dávají dobrý příklad mládeži tím, že si po ostudně prohraném domácím zápase s Německem zvou na oslavu narozenin také něco málo lehkých slečen a že se po dálnicích prohánějí rychlostí vysoce za hranicemi zákonů jen proto, aby kamarádovi ukázali zvuk motoru jejich nového Ferrari. To vše už je promlčeno, zapomenuto, zkrátka passé. Podstatné je, že se v červnu utkají s výběry domácího Švýcarska, Portugalska a Turecka o postup do vyřazovacích bojů. Že už se nemůžete dočkat, až rozhodčí poprvé zaduje do píšťalky a prvním výkopem fotbalové Euro začne? Pak právě pro vás je určen dnes recenzovaný titul UEFA Euro 2008…

Má cenu na trh chrlit rok co rok na běžícím páse téměř stejné fotbalové hry? Je jasné, že hlavním cílem není vytvořit pokud možno co nejlepší simulaci kopané, nýbrž pouze vytáhnout ze zákazníka, tj. z hráčské obce, co nejvíce peněz a naplnit si už tak hodně plnou kapsu. Proč jinak by ke každému většímu turnaji vycházely speciály, které se prodávají prakticky za plnou cenu a obsahově jsou o dost chudší, specializované pouze na specifickou akci. Otázka, která se přímo naskýtá, zní – mají tyto hry, v tomto případě UEFA Euro 2008, vůbec co hráčům nabídnout?

Dost polemik o účelnosti projektu, nové Euro je tady v celé své kráse. Co do obsahu se žádné překvapení nekoná, klasicky máme k dispozici rychlý zápas, dále pak turnaj, v němž si můžete vybrat, zda chcete projít kvalifikací, anebo se pustit pouze do finálového turnaje pod alpskými vrcholky. Další položkou v hlavním menu je Be a Pro známý již ze série FIFA, kde na zeleném pažitu ovládáte pouze jednoho hráče, a v neposlední řadě Captain Your Country, kdy se svým hráčem bojujete o kapitánskou pásku v národním týmu, a jakýsi online mód, jenž vám archivuje statistiky všech zápasů.

Omáčka okolo je krásná věc, ale u fotbalových simulátorů jde přece jen zejména o samotný zápas. Pokud patříte mezi fanoušky kulatého nesmyslu a s oblibou nasáváte struhující atmosféru vrcholných turnajů, pak vás pravděpodobně zklamu - zápasům v Euro 2008 totiž absolutně chybí náboj. Cožpak obrana, ta je víceméně v pořádku, ale ta útočná fáze. Ve chvíli, když byste čekali, že si hráči budou nabíhat do prostoru, snažit se uvolnit se, se nic takového neděje. Povětšinou se jeden z útočníků zastaví kdesi za obráncem, zatímco ti ostatní se podivně pohybují směrem k lajnám. Když se pak snažíte vytvořit co největší tlak na soupeřovu bránu, vypadá to jako v průměrném zápase české Gambrinus ligy, a to není rozhodně dobře. Naštěstí se v umělé inteligenci nenachází více závažných chyb, než jsou tyto útočné. Ostatní prvky zápasu probíhají ve standardních normách, vytknul bych snad jen poměrně těžké vstřelení branky, čemuž se nelze divit při problémech s útočníky, a také časté nastřelování tyčí – při prvním utkání se San Marinem jsem trefil čtyřikrát brankovou konstrukci, a to není normální, že …

Jsem velký fanda slušného fandění, mám rád choreografii a skandované pokřiky. Právě proto, že tvůrci měli na seznamu týmů jen padesátku nároďáků, jsem tak nějak doufal, že se do repertoáru hlediště dostane vícero pokřiků, než tomu bývá v klasických FIFA hrách. Ale když jsem pak po devadesáti minutách zápasu uslyšel pouze „Češi!!! Češi!!!“, došlo mi, jak bláhový jsem byl. Stejně tak mne zklamala poněkud podivná atmosféra po vstřelení branky na závěrečném turnaji. Jistě, při zápase se Švýcarskem nepřekvapí, že vás fanoušci po vsítění gólu vypískají, ale v ostatních neutrálních zápasech opravdu ne. To se pak pánové z EA Sports nemohou divit, že hře chybí náboj, když ani hlediště neoslavuje úspěch týmu. Přitom právě do oslav nachystali tvůrci jedno z nejnápadnějších vylepšení – když se trefíte do černého, tak můžete za pomoci tlačítek korigovat oslavy střelce branky. Lehce komické, ale fajn.

Samotné technické zpracování nepatří k absolutní špičce. Při prvním pohledu je vše sice v naprostém pořádku, ale jakmile kamera zaostří na některého z fotbalistů na hřišti, začne se obraz znatelně škubat. A to nemluvím o standardních situacích, kdy si konzole musí poradit s vyšším počtem hráčů na obrazovce. Naštěstí se nejedná o nějaké velké škubání, ale rozhodně to pocítíte. Tvůrci se také snažili, aby si byli jednotliví reprezentanti v obličeji podobní, což se v mnohých případech povedlo, ale mnohdy je to hrůza bída. Třeba takového Petra Čecha poznáte jen podle helmy na hlavě, Jan Koller má černou pokrývku hlavy, … Alespoň že Klekí Petra, tedy, promiňte, pan trenér Brückner, je k rozeznání. Ale při bližším pohledu na hráčskou lavici vynikne fakt, že na ní nikdo nesedí. Jistě, opět jde o detail, ale když už je tak úzká specializace, tak bych očekával precizní zpracování.

Odpověď na otázku, zda má Euro 2008 hráčům co nabídnout, zní téměř ne. Tedy ne za plnou cenu. Jinými slovy máme co dočinění s klasickou hrou od EA Sports, jejímž cílem je vytáhnout ze značky další peníze. A i když se kolem názvu Euro opět vznáší takové zvláštní kouzlo, které je spojené s očekáváním událostí na začátku léta, nejde o nic víc než lehce nadprůměrný titul.

UEFA Euro 2008

Typická ždímačka peněz v podání EA Sports. Přes lehké kouzlo, které s sebou nese evropský šampionát, se nejedná o nic extra nového a za plnou cenu rozhodně nestojí.

Zpracování oficiálních stadionů, značek, soupisek, oslavy střelců branek, online archiv výsledků.