Wonderbook: Book of Spells Recenze Wonderbook: Book of Spells

Wonderbook: Book of Spells

Maggot

Maggot

22. 12. 2012 23:00

Není to literatura, ale není to ani hra. Čtyřoký čaroděj na hodině chybí, ale přesto se ho to týká! Augmentovaná realita letí a Sony našla způsob, jak ji vetřít i do tuzemských obýváků vcelku originálním způsobem, kterému jsme se, ruku na srdce, zpočátku všichni smáli. Kouř po boji se rozplynul a nám nezbývá dodat nic jiného, než že pohádky stále ještě můžeme. Tvrzení, že „Wonderbook nahradí předčítání před spaním“, je samozřejmě mimo a ještě dlouho bude. O to více si tajemnou knihu pohádek můžeme vychutnat nyní a v aktuální podobě.

Potter? Jó, ten je za školou...

Jak už úvodní text praví, Book of Spells není čistokrevná hra. Jde o interaktivní pohádkové vyprávění, které staví na folklóru světa Harryho Pottera, jehož jméno ve hře nikdy nepadne, jelikož Sony nemá nárok na práva. Součástí mechanismu jsou čtyři prvky, které jsou zároveň nutné ke hraní. Základem je samotná hra na disku, která je distribuovaná spolu s čipovou knížkou, která v celém soukolí slouží k projekci prvků virtuální reality. K tomu všemu je zapotřebí kamerky PlayStation Eye, která to všechno snímá a… hm, co nám chybí? Správně, pohybový ovladač PlayStation Move, jenž se v Book of Spells mění na parádní kouzelnickou hůlku. A třeba i dvanáct palců dlouhou, tuhou hůlku z fénixových per. Neosočujte, jen citujeme.

Nakolik se může princip fungování zdát náročný a kostrbatý, z technického hlediska funguje vše jako švýcarské hodinky polité francouzským vínem. Pravdou je, že kvalitní a správné použití nevyžaduje příliš místa. Ideální je umístit knihu na zemi tak, aby kamerka z vrchu, například ze hřbetu televize, dobře viděla vás i povrch knížky. Zároveň jsme ovšem hráli i tak, že jsme si knihu dali na klín a mávali nad ní ovladačem. Ani tak nebyl problém stránkami projíždět a to rovnou bez jakýchkoliv kompromisů. Úvodní nastavení osvětlení a pozice knihy vám zabere jen chvíli a pak už se můžete směle vydat do „čtení“. Předem se ale sluší dodat, že kamera vyžaduje opravdu mnoho světla.

Hardware a technika je v pohodě, samotná hra má ovšem jednu zásadní nevýhodu. Chybí ji výpravnější příběhová linka, která by se držela pevnějšího příběhu nebo myšlenky. V podstatě jde o sled povídaček a lekcí, během nichž se učíte kouzla, která ale využijete spíše v rámci cvičení. Máte před sebou 5 velkých kapitol rozdělených na dvě části, tudíž dvanáctistránkovou knížku projedete hned několikrát křížem krážem, skrz naskrz, střevy napřed. Problém není v technologii, ale ve stavbě Book of Spells jakožto hry. V prvních hodinách budete oslněni fantastickým využitím knihy, která kolem vás doslova vytvoří svůj vlastní svět, v jehož centru sedíte vy, jako jeho pevná a důležitá součást.

Posílená iluze reality

Jen co vyslovíte kouzlo a mávnete hůlkou, začnete v rámci cvičení přesazovat ukřičené mandragory, pokusíte se objevit tajemství temných knihoven, osedláte vodního koníka a neminou vás ani další potteroviny obestřené omáčkou, kterou sepsala sama JK Rowling, autorka původního knižního kultu. Ta je v knize představována jako spisovatelka Miranda Jestřábová… cítíte to? Všechna tahle počeštěná jména, kouzelníci, čarodějové, studentské koleje, ano Harry z toho skutečně cítit jde, bohužel jen okrajově. Náznaky toho, jakou by měla Book of Spells opravdu být, začnete pociťovat teprve až ke konci hry, kde začnete kouzla používat jako obranu proti vlkodlakům a kolem vás se skutečně začne odehrávat hodnotný příběh.

Wonderbook je tedy v aktuální podobě spíše soubor výpravných miniher, což mu nelze mít za zlé vzhledem k cílové skupině, na kterou je hra mířena jako balistická střela. A skutečně tak působí! Hru jsme samozřejmě dali do rukou i dětem z prostředí prvního stupně základní školy, což je přirozené prostředí této interaktivní knížky. A děti ve věku devíti i dvanácti let nejenže zvládly nastavení i ovládání hry na jedničku, plnění hádanek a pohybových úkolů je zkrátka upoutalo. Takový fakt tvoří majoritní podíl úspěchu a potvrzuje skutečnou podstatu Wonderbooku jako jinak nepoužitelné periferie. Čímž samozřejmě netvrdíme, že hra nemůže dospělého bavit, ale hardcore nehardcore, pokud ve vás nespí infantilnější duše, sledujte Wonderbook spíše z povzdálí.

Celkovému cítění napomáhá i opravdu profesionální český dabing, díky němuž si z velké části připadáte jako součást pohádky. Způsob nemluvení, překlad i texty samotné se sice jen lehce otírají o knižní základy, zároveň vám ovšem zajistí, že hře porozumí všichni. Ano, opravdu všichni a tedy i ti nejmenší. Není vyloučeno, že i šikovnější předškolní děcka si s Wonderbookem poradí, ale obsah by jim mohl připadat nezajímavý, tudíž by mohlo docházet ke ztrátě pozornosti a tedy i vašich peněz, následkem čehož by mohlo dojít ke ztrátě vašich rodičovských nervů. S nadsázkou řečeno, přirozeně…

Okouzlete své okolí

Na výběr tak máte hned několik kouzel, která lze vyvolávat buďto obtažením příslušného symbolu, nebo mnohem jednodušším způsobem, prostým vyřknutím názvu kouzla. Nezapomínejte, že je potřeba mluvit nahlas. V našem případě se osvědčilo i použití ostřejších slovíček, když PS Eye nechtěla přijmout náš rozkaz. Takové kouzlo „Aquanito k*rva!!!“, krom toho, že vám dá do ruky vodní hadici potřebnou k hašení hořících místností, sice nadávkou nijak nevylepšíte, ale cítíte se u něj jako master kouzelník, jemuž padají mudlové ke kolenům. Kdyby nám tahle magická knížka začala lézt na hlavu, zakouzlete na… upozorněte nás!

Během hraní se samozřejmě střetnete i s několika technickými překážkami, které vás jen minimálně pozlobí. Již zmiňované osvětlení je pro hraní klíčové, stejně tak musíte vzít v potaz fakt, že s knihou nesmíte příliš rychle hýbat (v ideálním případě samozřejmě vůbec), jinak kamera nestačí zaznamenávat obraz a dojde tedy k jeho deformaci. PlayStation Eye sama o sobě snímá obraz v opravdu nízkém rozlišení a tak působí přítomnost vašeho mázlého obličeje v kulisách ve vysokém rozlišení trošku zastarale. Vaše účast je ovšem tím nejméně lákavým, tomu věřte. Když už se ale rozhodnete vytvořit vlastní portrét na profil, kamera zaznamená několik vteřin videa tak, aby Book of Spells vytvořila pohyblivé obrazy, podobně jako v… no, vy víte kde.

Pod rukama ovšem máte velice podařenou a překvapivě i dobře fungující technologii, kterou momentálně sráží jen nesoudržné vyprávění doprovodné Book of Spells, jež se sice odehrává ve stejném světě jako Harry Potter, vzhledem k absenci licence se ovšem nepouští do prohlubování dobře známého vesmíru a jde na celou věc oklikou. Co naplat, vaše děti si tuto interaktivní knihu náramně užijí a o tom to tentokrát skutečně je. Představte si, jakou parádu by Sony mohla udělat v kombinaci Wonderbook a Sorcery. Tahle zaprášená knížka má skutečný potenciál.

Wonderbook: Book of Spells

Wonderbook tak trošku milujeme už jen proto, že skutečně splnil to, co slíbil. Jen ten software jej vyzdvihující by potřeboval přepracovat. Vaši potomci vám ovšem utrhají prsty!