Just Cause 2 Článek Just Cause 2

Just Cause 2

Dalibor Franta

Dalibor Franta

25. 2. 2010 23:00 7
Reklama

Tajný agent Rico Rodriguez je pozér. Tak je to. Normální pozér. Všichni tajní agenti ho nenávidí. Nenávidí ho, když v mokré jeskyni tahají motáky z privátních partií afghánských teroristů. Nenávidí ho, když rozmrazují topení ve vladivostocké konspirační garsonce. Když ve tři ráno sepisují hlášení pro nadřízené. Na psacím stroji značky Singer! A Rodriguez si dělá co? Lítá si s padákem nad tropickým ostrovem v Oceánii. Skáče si po hlavě z televizních vysílačů. Cucá margaritu s kámoškou agentkou, co ve volném čase fotí pro Sports Illustrated. Blbne s vystřelovacím hákem a prohání se v tancích a háže po nevinných lidech garnáty. Tak je to. Garnáty. Mořské to živočichy. Je to pozér.

Kočka v bugyně

Kam vstoupí, deset let tráva neroste. V prvním díle vybil tenhle výlupek v havajské košili půlku Latinské Ameriky. A svět se bavil. Příběh byl pro kočku, bugy kam ses podíval a vedlejší mise nudnější než školení o požární bezpečnosti. A přece to za to stálo. Ta ohromná volnost, ty kejkle s padákem. Chvilku jste v džungli třídili faunu a flóru kulometem a moment na to už jste přeskakovali z auta na auto v dopravní špičce na trhu s banány. Nechyběl humor, nechyběly Rambovsky nadsazené akční momenty – chyběla jen dospělejší motivace, proč to všechno dělat. Nápravu má zjednat pokračování až z daleké Oceánie, kam se Rico vydal nahánět svého bývalého mentora a učitele, kterému hráblo v palici – jako z udělání – zrovna na pohádkovém tropickém ostrově jménem Panau.

Kohout na víně

Druhý díl se, vedle propracovanější hlavní příběhové linie, soustředí na dvě klíčové věci: gravitaci a akční orgie. To první popírá, to druhé rozvíjí až za meze obyčejné představivosti. Gravitaci popře za vydatné pomoci vystřelovacího háku, který se od dob primitivního a těžkopádného zařízení z prvního dílu změnil k nepoznání. Rico je nově schopný přitáhnout se k jakémukoliv objektu v dohledu: na jedoucí auta, přelétající vrtulníky, vysílací věže, palmy… cokoliv vás napadne. Už žádné bezmocné povlávání za ploužícími se auťáky. Pomocí háku dokážete rychle a efektivně překonávat na mapě ohromné vzdálenosti, zvlášť když si ještě vypomůžete novým typem padáku. V takových případech slouží vystřelovací rameno jako katapult, který Rica vystřelí vysoko do vzduchu. Odtud už si s padákem na zádech plachtí jako racek kam ho nese ctěná libost. Kombo je to nesmírně účinné hlavně když se ocitáte v obklíčení nepřátel a potřebujete rychle zmizet. Háku však lze využít i k činnostem méně humánním. Můžete s ním špikovat nepřátele, přitahovat si je k sobě jako jojo a na cestu jim naložit pár ran z pistole. Hák je dokáže přišpendlit na stromy a stěny a dokonce – v extázi potlačované agrese – k výbušným barelům a plynovým bombám, jež pak lze přesnou ranou do ventilu poslat do vzduchu jako raketu… i s nedobrovolným kosmonautem povlávajícím bezmocně na druhém konci lana. To se ale multifunkční vystřelovací hák jenom zahřívá; rozpálí se až když jeden konec připíchnete k vrtulníku a druhý… cojávím… třeba k třítunovému náklaďáku. Rázem máte pod kontrolou podomácku vyrobenou demoliční kouli. Představivosti se meze nekladou.

Jogurt na háku

A nekladou se ani akci. S arzenálem nových zbraní (naváděné rakety, rotační kulomety, granátomet) nakládá tajný agent CIA s rutinérskou praxí a v kombinaci s vystřelovacím lanem změní se už dříve zběsilé přestřelky v naprosto nezřízenou nálož arkádové destrukce. A když arkádové, tak pořádně. Rico má v boji výdrž slona potaženého kevlarem, což mu dává čas a příležitost využít v akcích všech možností, jež bláznivý sandbox švédských Avalanche Studios nabízí. Nejnovějším a zdaleka nejúčinnějším trikem je třeba padákový nálet s bazukou nebo kobercové bombardování ručními granáty – jak jinak než z pohodlí padákových popruhů. Řadou úprav prošla nepřátelská AI - jedna z největších slabin prvního dílu. Vojáci by měli být schopni manévrovat, přivolávat posily a vůbec prostě flexibilně reagovat na skutečnost, že stejně do tří až šesti vteřin přestanou existovat . Co jsme měli možnost vidět a vyzkoušet, žádní géniové se z Panauců přes noc nestali, ale aspoň už nepostávají na jednom fleku jako pecka od meruňky a když se jim na chvilku schováte za plotem, přijdou se za moment juknout, co že tam za těma dřevěnýma plaňkama jakože vyvádíte za nepřístojnosti. Ale víc snad ani od hry, ve které hlavní hrdina skáče jako Spidermanovo dvojče a lítá jako Batmanův starší brácha čekat nemůžete.

Chaos v baráku

Přepracování se dočkají i vedlejší mise a vůbec celý systém zadávání úkolů. Prim teď bude hrát speciální Chaos metr – čím větší brajgl při plnění úkolů naděláte, čím víc budov srovnáte se zemí, palem posekáte, vysílačů odvysíláte a tanků odtančíte, tím silnější se stanou spřátelené bojující frakce ve vašem okolí. S jejich pomocí pak můžete vzít útokem klíčové vládní posty, po jejichž dobytí se vždy rozšíří vaše pole působnosti a odemknout nové úkoly ke splnění. Těch vedlejších má být údajně až tisíc a zahrnou takové lahůdkové aktivity, jako je unášení vojenských transportů, likvidace vysokých armádních důstojníků či ničení vojenských zařízení. Just Cause 2 vychází pro Xbox 360, PS3 a PC už v březnu a než ten slavný moment nadejde, měli bychom se dočkat i veřejného hratelného dema.

Jo! A ninjů. Říkali jsme, že tam budou ninjové? Neříkali? Tak tam budou. Ninjové.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama